Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

OKTATÁS

Biztonságtechnika – egyetemi színvonalon

„Az oktatás megfelelő kihívás, jó feladat!”

Dr. Horváth Tamás (Ph.D.), az MVM BSZK Biztonsági Szolgáltató Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság – az MVM Zrt. kizárólagos tulajdonát képező leányvállalat – fizikai védelmi és humánbiztonsági igazgatója válaszolt szakmai életével és oktatói feladataival összefüggő kérdéseinkre. A Magyar Mérnöki Kamarai tagságának adatbázisában a munkavédelmi szakmérnök, okleveles biztonságtechnikai mérnök, repülő műszaki tiszt és vezeték nélküli híradástechnikai mérnök – képesítések jelzik széles körű szakmai felkészültségét.

A nagy létszámú – számos feladat ellátását végző – MVM Biztonsági Szolgáltató Központ árbevétele ma már három milliárd forint
körül van. Szolgáltatásai között megtalálhatóak a fizikai biztonság, a humánbiztonság, az információbiztonság és a kríziskezelés szakterületei.
Az élőerős szolgáltatói területen történő szemléletváltás következtében az élőerős feladatokat nem a társaság végzi a jövőben, hanem létrejön egy mérnök szolgáltatói cég, amely az őrzésvédelmi feladatokat tekintve csupán minőségbiztosítási feladatok ellátásával, szakmai irányítással foglakozik a jövőben.

Milyen út vezetett a mai szakmai megbízásokig?
– Harminc éve élek a biztonságtechnika világában. Mintegy húsz évet a Casinos Austria International GmbH magyarországi képviseletén dolgoztam biztonsági vezetőként, műszaki igazgatóként és itt kezdtem komolyan foglalkozni a biztonságtechnikával. 2011-ben találkoztam az akkori MVM biztonsági igazgatójával, akinek az volt a terve, hogy szervez az MVM számára egy olyan biztonsági igazgatóságot, amelyben megtalálhatóak a főbb biztonsági területek –, ezekhez a szakterületekhez keresett a szakmát jól
ismerő szakembereket. 2011. áprilisában vált világossá, hogy a biztonságtechnikai szakterület a cégen belül nagyon szegmentált, szétszóródó; a létrejött számos akvizíció miatt a biztonsági területet át kell szervezni. Ekkor jött létre az MVM BSZK Biztonsági Szolgáltató Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság, az MVM Zrt. kizárólagos tulajdonát képező leányvállalata, amely komplex, integrált biztonsági megoldásokkal támogatja az MVM Csoport tagvállalatainak működését.
A részvénytársaság megalakulásakor fejlesztési igazgatói felkérést kaptam és azóta, több tisztséget is betöltöttem a cégnél, jelenleg a BSZK fizikai védelmi és humánbiztonsági igazgatója vagyok.

Hogy történt a szakmai minősítés elérése?
– Az Óbudai Egyetemen végeztem el a doktori iskolát. A szakmai tapasztalataim és a tanulmányaim alapján kidolgoztam egy módszert, egy speciális kockázatértékelési eljárást. E témában írtam meg a disszertációmat, amelyben kifejtettem: hogy lehet különböző létesítményeket biztonsági kockázatok alapján besorolni; a besorolásnak mi a módszere és ehhez milyen biztonsági
rendszereket célszerű összeépíteni, hogy egy egységes rendszer álljon össze. Így jutottam el a titulus használatának jogosultságához.

Honnan ered a Nemzeti Közszolgálati Egyetemi kapcsolata?
– Tudtam, hogy van az egyetemnek egy biztonsággal kapcsolatos tanszéke. Egy kedves régi barátom, Tóth Levente – kitűnő elméleti és gyakorlati biztonságtechnikai szakember – felvetette, hogy a tanári kör bővítése során olyan szempontokat kellene előtérbe helyezni, hogy a szakmai hitelesség, elfogadottság erősödjön az oktatói körben. Baráti ajánlást követően, Christián László tanszékvezetővel való egyeztetés után kerültem be az oktatói csapatba. Mint már említettem régóta dolgozom a biztonságtechnika
területén, sok-sok kollégát és céget ismerek…
Úgy érzem, hogy olyan korba léptem, amikor a tapasztalataimat át kell adni és az oktatás területe egyébként is számomra egy megfelelő kihívás, jó feladat.

Az oktatás tapasztalatai alapján milyen jövőbeni változásokat prognosztizál?
– Jobb helyzetben vagyunk, mint régen voltunk.
Úgy gondolom, általában tájékozottabbak a diákok, de azért vannak még hiányosságok. Nem ismerik például megfelelően a technikai háttereket, amelyeket természetesen alaposan meg kell tanulni. Igaz, bizonyos berendezéseket már nem is lehet látni, mivel beintegrálódtak komplex rendszerekbe, de attól még tudni kell a működési elveket, háttereket. Van viszont egy terület, amit jól ismernek a hallgatók és az a – social media.
Remélem, hogy fel tudom ébreszteni a kíváncsiságot, egyre többet olvassanak és tanuljanak a fiatalok, úgy látom – úgy érezzék, hogy megtalálták a helyüket. Sajnos nagyon szűkre szabottak az órakeretek. Lehet, ha több idő állna rendelkezésre, újraindíthatók lennének az úgynevezett szemináriumok, amikor mindenki beszélhet, beszélnie kell a tanárral, hogy elmondja, elmondhassa
véleményét a témákról…
A változásokhoz jól alkalmazkodó, tanulni képes, a megalapozott elméleti tudás mellé gyakorlati ismeretekkel felvértezett diákok a jövőnyertesei!

K. M.

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet