Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Elektromos tűzoltók

 

Elektromos tűzoltók

HALADÁS A KIVONULÓSZOLGÁLATOKNÁL

Valószínű egykor senki sem gondolta, hogy egyszer még a tűzoltó járműveket is elektromos áram fogja hajtani, beleértve a szivattyút és a hidraulikarendszert is. Egyelőre még prototípusokról van szó és néhány hónapos üzemeltetésről, tapasztalatgyűjtésről, holott valójában jó 100 éves technikáról beszélünk.

POPE MOTOR CAR CO. A vállalkozás igen sikeres volt, bár csak 6 évig, 1903–1909 között létezett a gyár az Egyesült Államokban (Toledó, Ohio-állam). Személy- és tehergépkocsikat egyaránt gyártottak, benzin- és elektromos üzemmel, sőt még tűzoltó gépkocsit is 1905- ben. Az 5 fős legénység mellett még mintegy 500 kilónyi felszerelést tudott szállítani, legfeljebb 16 km/órás tempóval, amit két darab villanymotorral, együttesen 15 lóerőnyi teljesítménnyel ért el. Ennek ellenére még 13 százalékos emelkedőre is fel tudott kapaszkodni. Az akkumulátorládában 48 cella tárolta az áramot. Akkor minden bizonnyal a hosszadalmas töltés állta útját a mindennapos alkalmazásnak. 

Elektormos tűzoltó 1905-ből

KREISEL ELECTRIC GmbH & CO. KG A 2014-ben alapított vállalat az ausztriai Rainbachban található: az elektormobilitás terén dolgoznak, meglévő típusokat építenek át, hajtásláncokat fejlesztenek, töltőberendezéseket gyártanak… A Rosenbauerral együttműködve, egy MB Sprinter 516 tűzoltót építettek elektromossá és szolgálatba is állt Linz városában. Az 5+1 fős duplafülkés, 4325 milliméter tengelytávú és 7,4 méter teljes hosszúságú gépkocsi egy iskolapélda: a 620 kilogrammnyi, 4 egységből álló, összesen 86 kilowattórányi akkut építettek az alváz alá és 750 kilogramm teherbírású Palfinger emelőhátfal is beépítésre került. Az egész jármű szerszállító, logisztikai célú; a felépítmény elöl rolóajtós málhatérrel rendelkezik, hátulra 4 darab, 1200x800 milliméteres szeres rollkonténert, vagy euroraklapot lehet felrakodni. A villanymotor fix áttétellel hajtja a hátsó tengelyt. A dízelmotor helyén a töltőegység, a hűtőrendszer, szervo- és vákuumszivattyú, kiegyenlítő tartályok, ablakmosó stb. helyezkednek el. A villanymotor állandó teljesítménye 120 kilowatt (163 LE), a névleges feszültség 346 volt, a hatótáv 160 kilométer. A töltés 400 voltos, 50 kilowattos töltőről, 90 százalékig 80 percet vesz igénybe.

 

Akkumulátoregységek

VOLVO PENTA Még izgalmasabb a Volvo Penta elektromos hajtáslánccal szerelt, Rosenbauer kivitelezésű, tisztán elektromos üzemű tűzoltó gépkocsi, prototípus szinten a szakma még barátkozik vele. Bár egy-egy vonulás és visszatérés nem sok kilométer, de az akkuk nem merülhetnek le a beavatkozás befejezéséig! A töltés módja még kérdéses, mert perceken belül újabb riasztás is jöhet, nem beszélve egy napokig elhúzódó katasztrófahelyzetről! Előbbi, egy áramszedős gyorstöltéssel – a buszoknál már alkalmazott módon – megoldható, perceken belül, vagy megoldást jelenthet távol mindentől, a hatótávot növelő hibrid hajtáslánc.         K. B.  

 MB Sprinter 516 – szerkocsi elektromos üzemmel

Az elektromos rendszer felépítése elektromos tűzoltó

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet