Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Járműtechnika

Aktív vészelkormányzás

Újabb úttörő fejlesztés a súlyos ráfutásos balesetek kivédésére


Az aktív biztonság növelését célzó közös fejlesztésbe fogott a ZF és a Wabco közösen, az eddigi, meglévő és még szintén fejlesztés alatti rendszerek kiegészítésére egy (lehetőség szerinti) automatikus elkormányzási funkcióval.




Az EMA (Evasive Manouver Assist – kitérő elkormányzást segítő rendszer) a Wabcoval közösen került kifejlesztésre, egyelőre még kimondottan nyerges szerelvényekhez, a ráfutásos balesetek megakadályozása céljából, szükség esetén elkormányzásos manőverrel is segítve.

Ez épül rá, az automatikus konvojközlekdés (platooning) alapjául is szolgáló, a ZF által kifejlesztett, HDA (Highway Driving Assist) rendszere, amely az automatikus sávban maradást és az egyenletes haladást biztosítja, az automatikus kormányzással, aktív sávkövetéssel, adaptív tempomattal és aktív vészfékfunkcióval együttesen. Az aktív sávkövetés természetesen csak ideális körülmények esetén működik megbízhatóan (egyértelmű útburkolati jelek, hó-, latyak és jégmentes útfelület, stb.).

Az automatikus kikerülési manőver egyik új alapja a ZF ReAX nevű, elektro-hidraulikus kormányműve, míg időrendben a legrégebbi és egyik nélkülözhetetlen része a stabilitásprogram (ESP).

Régi szabály, nemcsak vészfékezni lehet, hanem az utolsó métereken lehetőség szerint elkormányozni, elkerülve az ütközést. Az adaptív tempomat és vészfékasszisztens együttesen akár feleslegessé is tehetik az elkormányzást az ütközés kivédésére, akár teljesen megállíthatják a szerelvényt. De ez nem minden esetben lehetséges! Havas, jeges úton, vagy be nem látható helyeken – bukkanónál és beláthatatlan útkanyarulatban – torlódó forgalom, lerobbant gépkocsi esetén nagy valószínűséggel csak a kikerülő manőver marad az egyetlen megoldás, a vészfékezéssel együttesen.


Kikerülés, de merre?

A rendszer nagy valószínűséggel majd az intelligens, egymással kommunikálni képes gépkocsik tömeges megjelenésével válhat igazán teljes értékűvé, amely által az álló járművek között próbál majd szabad utat találni a tehergépkocsi, a teljes megállásig. Az automatikus kormánymű – az aktív vészfékasszisztenshez hasonlóan – előre figyelmezteti a gépkocsivezetőt, hogy be kell avatkozni. Azonban a beavatkozást a rendszer saját maga kivitelezi – biztos, ami biztos –, lehet, hogy a gépkocsivezető nem elég gyorsan, vagy túl korán, vagy túl későn kezdi meg a manővert, vagy a szükségestől jobban elkormányozza a járművet, ami újabb vészhelyzetet is teremthet. Az EMA robotpilóta módjára kiszámítja a helyes irányt és a jármű helyzetéhez, haladási irányához képesti megfelelő gyorsasággal és szögben forgatja el a jármű kerekeit.
 


Az elkormányzás már akkor „élesbe” kapcsol, amikor az aktív vészfékrendszer még csak figyelmezteti a gépkocsivezetőt, hogy kezdje meg az azonnali fékezést. Második lépésként, először csak 3,5 m/s² lassulással kezdi meg a fékezést, majd maximális fékerővel a teljes megállásig. Természetesen közben minden egyéb rendszer is működésbe lép, a stabilitásprogram és a borulásgátló is.
 


A rendszer kivédi a HDA-val közösen a pillanatnyi elalvás okozta baleseteket is, a helyzetet felismerve finoman visszakormányozza a gépkocsit a sáv közepére, közben riasztja, ébreszti a gépkocsivezetőt.


A rendszer felépítése

A tehergépkocsi előtti utat itt is egy kettős radarrendszer pásztázza folyamatosan. Egy kisebb látószögű a távoli eseményeket, egy nagy látószögű a közeli történéseket figyeli. A szélvédő mögött is egy nagy látószögű kamera figyeli az útburkolati jeleket. Ha valamelyik oldalon nincsenek jelek, akkor kiszámolja, mennyi mozgástér maradt még a jelzés nélküli oldalon és ennek függvényében engedi eltérni a járművet, illetve figyelmezteti a gépkocsivezetőt a precízebb iránytartásra.

A sorozatban beépíthető technikára még legalább két évet kell várni, nem beszélve a jogszabályok szükséges módosításáról.


K. B.

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet