II. Visegrádi V4 Detektív Konferencia
Visegrádi detektívek – Cseh Magánbiztonsági törvény
Forradalminak nem nevezhető törvényjavaslat kerül a cseh törvényhozás elé – kezdte előadását Vladimir Abraham, a Cseh Nyomozói Kamara (ČKDS) alelnöke a Budapesten tartott II. Visegrádi V4 Detektív Konferencián idén májusban. A tervezett törvény a magánynyomozók számára határozza meg a működési területüket és a hatásköröket. Erre hihetetlenül nagy szükség van, mert a magánnyomozói tevékenységet – eltekintve néhány érintőleges jogszabálytól – 1990 óta egyetlen törvény sem fedte le.
A tiszta helyzetek teremtése, a jogi lehetőségek engedélyezése a magánbiztonsági tevékenység ellátásában már nem tűr további halasztást. A Cseh Köztársaságban a magánbiztonsági szolgáltatások a vállalkozói szféra egyik legdinamikusabban fejlődő szakterületét jelentik, melyek főként a személy- és vagyonvédelem üzleti alapon történő ellátására irányulnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a magánbiztonsági szolgáltatók a belső rendfenntartás terén egyre nagyobb mértékben egészítik ki az állam és a területi önkormányzati egységek szervei (közhatalmi szervek) által ellátott tevékenységeket. Az előterjesztő rendelkezésére álló adatok alapján a Cseh Köztársaságban 2014. június 30-ai állapot alapján 49 368 alkalmazottat foglalkoztató és becslések szerint 2014-ben mintegy 18 milliárd cseh koronás forgalmat bonyolító 6537 vállalkozó folytatott ilyen irányú tevékenységet.
A magánbiztonsági terület olyan specifikus sajátosságokkal rendelkezik, amelyek csak erre a területre jellemzőek, és más vállalkozási tevékenységben nem fordulnak elő. Mivel a jogi szabályozás jelenlegi szintje nem felel meg a feladatokhoz elvárt igényességnek, és a bűnözés megelőzésének, csökkentésének hatásfoka sem megfelelő, a Cseh Köztársaság Kormánya elkötelezett abban, hogy ezt a tevékenységet külön jogszabály hatálya alá vonja, ami egyenlő a jogi szabályozás egyik alapelvével.
n A javasolt jogi szabályozás hiánypótlásra is készül, mert a természetes és jogi személyek saját céljaira szolgáló, tehát nem vállalkozói alapon végzett biztonsági tevékenységek ellátására vonatkozó feltételeket rögzítené. Újra fogalmazza az értékhatárokat – 5 millió cseh korona – is, mely a készpénz, az értékcikk és az értéktárgyszállítás, valamint a biztonsági tanácsadás szegmensét képezi. A magánbiztonsági tevékenységre az engedély 10 éves időtartamra szerezhető meg, meghatározott feltételek teljesítése mellett. Az állam (különösen a Belügyminisztérium) és többek között a magánbiztonsági tevékenységek területén működő szakmai szövetségek (társadalmi szervezetek) közötti együttműködés formáinak, valamint alapvonalaiban e szövetségek adott területen betöltött jogállásának a meg-határozása is kiemelt szerepet kapott a javaslatban.
A magánbiztonsági szolgáltatások ellátását kivonták a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelv hatálya alól. Ugyanis viszonylag nagy terjedelmű, a nemzeti érdekek szempontjából érzékeny piaci szektorról van szó. A szóban forgó törvényjavaslat összhangban áll az Európai Parlament és a Tanács személyes adatok feldolgozása vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról szóló 1995. október 24-i 95/46/EK irányelvével, az Unió polgárainak és családtagjaiknak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról, valamint az 1612/68/EGK rendelet módosításáról, továbbá a 64/221/EGK, a 68/360/EGK, a 72/194/EGK, a 73/148/EGK, a 75/34/EGK, a 75/35/EGK, a 90/364/EGK, a 90/365/EGK és a 93/96/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2004. április 29-i 2004/38/EK irányelvével és az Európai Parlament és a Tanács euroövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról szóló 2011. november 16-i 1214/2011/EU rendeletével.
A magánbiztonsági szolgálatok tevékenysége tulajdonképpen két alapszint alá vonva jelenik meg: az első szintet a magánbiztonsági tevékenységek közvetlenül a vállalkozó (üzemeltető) és alkalmazottai által ügyfél (természetes és jogi személyek, közhatalmi szervek) javára történő tényleges ellátása jelenti, amely – egyszerűen fogalmazva – „magánjogi jelleggel” bír. A magánbiztonsági szolgálat tevékenységének másik oldalát a magánbiztonsági szolgálat közhatalmi szervekkel való együttműködése és közreműködése (a magánbiztonsági szolgálatok tevékenységének „közjogi jellege”) alkotja.
A magánbiztonsági tevékenységek területén működő üzemeltetők (vállalkozók) és alkalmazottaik gyakran kerülnek kapcsolatba a jogszabálysértésekkel, azon alanyok frontvonalában, amelyek (ügyfélkörükön kívül) közhatalmi szervek részére is közreműködést biztosítanak, akár a jogsértő cselekmények bejelentői, akár a bíróság, illetve más szerv vagy intézmény előtt lefolytatott eljárásban többek között bizonyítási eszközként felhasználható információkkal rendelkező alanyok minőségében.
Magánnyomozói szolgáltatás a törvényjavaslatban
Magánnyomozói szolgáltatásnak minősül minden tárgy vagy személy keresése, egy adott tény bizonyítására bizonyíték (tárgy vagy információ) beszerzése, vagy bizonyos személyre vonatkozó információk begyűjtése.
Működési/vállalkozási engedély annak és akkor adható ki, ha a kérelmező betöltötte 21. életévét, teljes mértékben cselekvőképes, büntetlen előéletű, megbízható, szakmai alkalmassága megkérdőjelezhetetlen (és ha a törvény másként nem rendelkezik), nincsen adóssága, a cégnyilvántartásba bejegyzett olyan személy, aki a működési engedély kiadása iránti kérelem benyújtását megelőző utolsó 5 évben üzemeltetőként, ügyvezető szerv tagjaként, fióküzem vezetőjeként vagy felelős képviselőként nem szegte meg jelen törvényben előírt kötelezettségét, nem veszélyeztette a Cseh Köztársaság külpolitikai érdekeit, biztonsági érdekeit, a közrendet, illetve személyek vagy vagyon biztonságát.
A szakmai alkalmasság magánbiztonsági tevékenység. Magánnyomozói szolgálat ellátása során történő megszerzését teljes mértékben a jelenlegi továbbképzés eredményeinek elismeréséről szóló törvényben és a személyes adatok védelméről szóló, többször módosított 101/2000 törvénytári számú törvényben megtestesülő optimális jogi szabályozás teszi lehetővé.
A működési engedély birtoklása semmiképp sem bővíti ki jogosultjának jogköreit. Az „engedélyes” magánnyomozó tehát az egyszerű állampolgárral teljesen megegyező jogosultságokkal rendelkezik.
K. Zs.