Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Digitalizáció a tűzjelzéstechnikában

Digitalizáció a tűzjelzéstechnikában

Ma a világ népességének közel 68 százaléka használ mobiltelefont
és több mint 4 milliárd ember kapcsolódik az internetre nap, mint nap.
A mobilunk mindig velünk van. Az okostelefonokra elérhető applikációk segítségével indulunk a legfrissebb útinfók alapján reggel munkába, csevegünk napközben a párunkkal, e-maileket olvashatunk-írhatunk, megnézhetjük a hétvégi időjárást vagy épp színházjegyet vásárolhatunk. Megannyi applikáció segítheti hétköznapjainkat, teszi kényelmessé életünket.

De mi is az a digitalizáció?
A digitalizáció az analóg értékeket diszkrét (nem folytonos) értékekre alakítja át azzal a céllal, hogy ezeket elektronikusan tárolja és feldolgozza.
A digitalizáció, mint folyamat, pedig a digitális technológiák integrálása a mindennapi életbe.
■ Ma a világon percenként:
■ 174 millió e-mail-t küldünk egymásnak,
■ 600 000 új bejegyzést és 35 000 „like”-ot nyomunk a Facebook-on,
■ 47 000 alkalmazást töltünk le a mobilunkra,
■ 48 órányi új videót töltünk fel a YouTube-ra,
■ 2 millió keresést indítunk a Google-on.
Egyes tanulmányok szerint 2020-ra több, mint 50 milliárd dolog fog összekapcsolódni az interneten keresztül. Minél több adatot kapcsolunk össze egymással, annál több új szolgáltatást, terméket és üzleti modellt hívunk életre.
Nincs ez másképp a biztonságtechnika világában sem. Az utóbbi években rohamosan megnőtt az IP technológiát használó rendszerek száma, számos fejlesztés kezdődött és újabbnál újabb lehetőségek nyíltak meg a felhasználók előtt rendszereik távolról történő kezelésében, működtetésében.
A digitalizáció, mint folyamat, gyökeresen megváltoztatja az értékteremtést, forradalmasítja a gazdaságot, újabb és újabb szolgáltatásokat teremt. Ma a cégek fejlődésének egyik fő húzó- ereje, hogy mennyire képesek lépést tartani ezzel a folyamattal.

Mi szükséges a digitális átalakuláshoz?
1. Digitális technológiák (pl.: számítógépes hálózatok, hardverek).
2. Digitális alkalmazások (pl.: alkalmazások mobileszközökhöz, webes alkalmazások).
3. A digitális technológiákon alapuló lehetőségek (pl.: digitális szolgáltatások és üzleti modellek).
A digitális evolúció egyik jó példája lehet a modernkori taxizás. Ma már nincs más dolgunk csak letölteni mobilunkra az adott alkalmazást, regisztrálni bankkártyánkat és már indíthatjuk is a megrendelést. Megadjuk, hogy honnan hova szeretnénk eljutni és a hozzánk legközelebbi szabad sofőr máris értesítést kap. Mobilunkon láthatjuk az érkező sofőr nevét, autójának adatait, a várható érkezési időt és az utazás díját. A szolgáltatás használata során nincs készpénzforgalom, hiszen az utazás végén a bankkártyánkról az összeg automatikusan leemelésre kerül. Fix, előre meghatározott árak, egyszerű használat, gyors és biztonságos utazás.

A megoldás kulcsa a centralizált rendszer


Mai felgyorsult világunkban 2 értékünk van: ADAT és IDŐ
Évekkel ezelőtt egy ügyfélnek, szervizesnek vagy épp egy tervezőnek a tűzjelző-, a nővérhívó-, vagy egyéb biztonsági rendszerek kezelésére és az adatok hozzáférésére csak közvetlen módon volt lehetősége. Bármilyen adat, program vagy állapot csak a helyszínen, közvetlenül a rendszerekből volt kiolvasható, aminek következtében egy esetleges hiba kiderítése, javítása hosszú időbe telt.
Ma viszont a rendszerek és a felhasználók között felhőalapú kapcsolat és szolgáltatás teszi egyszerűbbé a hétköznapi teendőket, a rendszerek kezelését, az esetleges hibajavításokat.
Létrejött egy központosított struktúra, egy szolgáltatási felület, ahova a különböző rendszerek adatai befutnak. Ezeket az elemző szoftverek 0–24 órában automatikusan felügyelik, archiválják, majd a szükséges adatokat közvetlenül innen nyerik ki a felhasználók a különböző alkalmazásokon keresztül.
Minden adatot egy helyen tárolnak, digitalizálnak, értékelnek. Folyamatos, kétirányú, real-time kapcsolat van a rendszerek és az alkalmazások között, amivel számtalan lehetőség nyílik meg a felhasználók előtt. Ilyen például a rendszerek távoli elérése, kezelése, technikai dokumentációk tárolása vagy épp a rendszerek szoftverfrissítései.

Miért hasznos ez a megoldás a tűzjelző rendszereknél?
A tűzjelző rendszereknél 2 féle jelzés létezik: riasztás és hiba.
Mindkét jelzés esetén kritikus az időbeli tényező, ezért ezen információk időben történő észlelése mindennél fontosabb. A digitalizáció, mint eszköz ebben nyújt nekünk segítséget.
A Schrack Seconet, már évekkel ezelőtt felismerte az igényt egy ilyen szolgáltatás kifejlesztésére, amit a szomszédos Ausztriában már komoly elégedettség mellett használnak. A felhőre csatlakoztatott tűzjelző központ minden jelzése és állapota azonnal megjelenik az alkalmazást használók előtt, fontos és értékes információkat szolgáltatva mind az üzemeltető, mind a rendszer karbantartója számára.

Nézzük meg kicsit részletesebben az alkalmazás előnyeit…


■ A rendszer karbantartójaként ez a megoldás optimalizálja a szerviz műveleteket:
■ a hibákról időben és teljeskörűen értesülhetünk,
■ további állapot lekérdezéseket hajthatunk végre, ha szükséges,
■ lekérdezhetjük a rendszer előzményeit,
■ az operátor a pontos hiba ismeretében összeállíthatja a szükséges szervizeszközöket, ezáltal pontosan felkészülhetünk a hibajavításra,
■ a hibajavításhoz szükséges műszaki dokumentációk a szolgáltatási felületen könnyen elérhetők.
Továbbá a karbantartás elvégzésében is egy új dimenzió nyílik meg előttünk.
Korábban egy tűzjelző rendszer teljes körű karbantartását minimum 2 főnek kellett elvégeznie. 1 fő a területen lévő érzékelőket, hangjelzőket tesztelte és ellenőrizte a vezérléseket, míg a másik személy a központtal végezte el a szükséges beállításokat, vezérlések kiadását.
■ Ma már az eszközök tesztelését egy személy is el tudja végezni egy mobileszköz segítségével az alkalmazáson keresztül:
■ Ezáltal a koordinációs és kommunikációs problémák csökkennek.
■ Időt takaríthatunk meg.
■ Az applikáción keresztül az érzékelőket szervizmódba kapcsolhatjuk, valamint a hangjelzőket tesztelhetjük.
Az üzemeltető számára a legnagyobb előny, hogy a tűzjelző rendszer állapotáról bárhol és bármikor tájékozódhat, akár a mobiltelefonján lévő alkalmazáson keresztül is.

A tűzjelző rendszer üzemeltetőjének egyik legnagyobb rémálma, amikor a tűzjelző központ riasztásjelzést ad. De mi van akkor, ha épp nem vagyunk a központ közelében és akkor érkezik jelzés? Ráadásul a központ átjelez a tűzoltóságnak is?
Tudjuk, hogy egy esetleges téves jelzés esetén a tűzoltóság kivonulása nem olcsó mulatság, de melyik üzemeltető engedné meg magának, hogy a tűz valódiságának a meggyőződése nélkül lemondja a tűzoltósági kivonulást?
Véleményem szerint ezt a kockázatot senki nem vállalná be.

De akkor mi a megoldás?
A megoldás a Schrack Seconet által kifejlesztett mobil applikáció, melyen keresztül „Push” értesítésekkel megjelennek a tűzjelző központ valós idejű információi, jelzései. A riasztási eseményekről részletes információkat kapunk, mint az érzékelő száma, a szoba száma, szoba típusa vonatkozásában stb.Ezen keresztül az ügyfél a beavatkozási funkciókat (mint késleltetés indítása) aktiválhatja, így lehetősége van ellenőrizni a riasztás valódiságát és nem kell pl.: egy többszintes ház 3. emeletéről a fölszinten lévő központhoz rohannia a pontos riasztási információ leolvasásához.
■ csökken a beavatkozási idő,
■ gyorsabban meggyőződhetünk a tűz valódiságáról,
■ téves, nem valódi tűz esetén elkerülhető a tűzoltósági kivonulás.
Az eddigiek alapján kijelenthetjük, hogy ha a digitalizációt, mint a modern kor technikai megoldását, a megjelenő igényeink kielégítésére a megfelelő módon használjuk fel, akkor egy olyan jövő tárul elénk, amiben az életünk könnyebb, a rendszerek használata pedig egyszerűbb, hatékonyabb lesz.

De hogyan készülhetünk fel a digitális világra?


1. Folyamatosan elemezzük a folyamatainkat
■ határozzuk meg azokat, ahol a digitalizáció segíthet hatékonyabbá tenni és optimalizálni a munka minőségét.
2. Tartsunk képzéseket alkalmazottaink számára
■ növeljük tudásukat a hálózati technológiákról, adatbázis-technológiákról és a számítógépes hálózat biztonságáról.
3. Használjunk „digitalizálásra kész” termékeket
■ ez lehetőséget ad arra, hogy bármikor csatlakoztathassuk őket a digitális világhoz.

■ Ne feledjük!
MA lehet, hogy nincs rá szükségünk, de készüljünk fel időben a HOLNAP igényeire!

Rudolf Ádám értékesítési menedzser
Schrack Seconet Kft.
 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet