Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Élőerős védelem

Rendezvénybiztosítás optimálisan

Egy jól megszervezett rendezvény biztosítása
szakmailag és a vendégek szemszögéből


Először is szót kell ejtenünk a rendezvénybiztosítás legfontosabb komponenséről, a rendezvénybiztosító élőerőről. Magyarul a Security pólót viselő marcona, izmos, tetovált kidobókról.



Ez lenne az első tévhit: A rendezvénybiztosítási szaktudás, nem a tetoválásokban, és nem is a harcjárműméretű izmokban fellelhetőek. Egy jó rendezvénybiztosító nem marcona, és nem az a dolga, hogy szigorú, méregető tekintettel, valamelyik falnak támaszkodva pásztázza a rendezvény helyszínét és a szórakozó tömeget.

 

Valóban volt idő, amikor a fent leírt stílusjegyek keresettek voltak a szórakozóhelyeken. Jelenleg azonban az a tapasztalatom, hogy szerencsére már nem ez az igény. Határozottan kijelenthetem, hogy a rendezvénybiztosítás különvált a hagyományos értelemben vett vagyonvédelemtől és egy önálló szakterületté vált.


A modern kor rendezvénybiztosításaiban az őrszemélyzet stílusjegyei a következők:

■ Segítőkész: Szerencsére a legtöbb kérdésben elvárt már a szórakozók részéről, az őrök felé támasztott, ezen jellemvonás. Személyesen én azt a konzekvenciát vonom le ebből, hogy a fesztiválozók mernek kérdezni a személyzettől és bizalommal fordulnak hozzájuk. Ehhez szükséges volt a modern szemléletváltás, és a „kidobó” style leváltása.

■ Kommunikatív: A felvilágosult rendezvénybiztosításban, nincs helye az erőszaknak (feltéve, ha nem jogos védelmi helyzetről vagy végszükségről van szó). Egy rendezvényt biztosító őrnek az esetleges konfliktust verbálisan kell megoldania. Nem téveszti szem elől, hogy nem háborús területen teljesít szolgálatot. Tisztában van azzal, hogy a bulizók szórakozni érkeztek a helyszínre és előfordulhat, hogy „erősre” issza magát egy-két büszke ifjú. Azonban ezt a jelenséget is tudja helyesen kezelni.

■ Alapszinten beszél angolul: Gyermekkoromban számtalanszor hallottam a környezetemben, hogy „az érettségi alap a mai világban”. Ezt kiegészíteném azzal, hogy egy minimális angol nyelvtudás szintén alapvető készségnek számít az európai unió tagországának állampolgáraként. Tehát elengedhetetlen, hogy minimum egy alapszinten kommunikáljon az őrszemélyzet angolul, tekintve, hogy a hazai fesztiválokra előszeretettel érkeznek külföldi fiatalok.

■ Jártas a tömegirányításban: Egy esetleges rendkívüli esemény bekövetkezésekor (természeti katasztrófa, bombariadó, terrortámadás stb.) nagy eséllyel pánik uralkodik el az embereken. Tömeg esetén ez hatványozottan igaz, másodpercek alatt kaotikus állapot alakulhat ki, amit meg kell előzni. A jól felkészített rendezvénybiztosítási személyzet, időben felismeri azokat a jellemzőket, amelyek jó eséllyel egy irányíthatatlan tömeggé változtatja a szórakozó fiatalokat. Miután felismerte, határozottan és nagy szakértelemmel irányítja az emberáradatot a biztonságos területre, és megteszi a szükséges intézkedéseket.

■ Ismeri az önvédelmi technikákat (pl.: megfogás, lefogás): Meggyőződésem, hogy egy közelharcismeretekkel nem rendelkező személy lényegesen veszélyesebb, mint az aki alkalmazni tudja ezen technikákat (a rendezvénybiztosítás vonatkozásában értendő). Ugyanis, aki nem jártas az önvédelmi technikák alkalmazásában, hajlamos lehet egy irreleváns mozdulatot támadásnak venni, mivel nem ismeri a testi konfrontáció pszihológiáját. Emellett egy képzetlen ember csak meggondolatlanul „kalimpál” nem számolva az esetleges következményekkel. 

Ezzel szemben egy képzett rendezvénybiztosító, pontosan tudja, hogy melyik mozdulatot kell komolyan venni és melyiket nem (értem itt ez alatt a „ki ha én nem” karmozdulatokat, támadó jellegű „bemozdulásokat”). Abban az esetben, ha pedig komolyan kell venni a támadást, akkor képes arra, hogy a rendbontót – neki sérülést nem okozva – eltávolítja a helyszínről.

Az általános szakmai fejlődést mutatja az a jelenség is, hogy a rendezvényszervezők teljes ellátást biztosítanak az őrszemélyzet részére (étel, ital, kávé, öltöző). Úgy gondolom, hogy a megbízóktól kapott megbecsülés, a szakmai fejlődésnek köszönhető. (Biztonsági szakemberként, nagy öröm számomra, hogy részt vehetek ebben a korszakalkotó fejlődésben.) Emellett a vagyonvédelemtől való elkülönülést mutatja az ár. Egy objektumvédelem és egy rendezvénybiztosítási tevékenység vállalási díja között nagy eltérésnek kell lennie (azért írom azt, hogy „kell lennie” mert ha nem így van, akkor szinte 100%, hogy hitvány minőségű szolgáltatást kap a megbízó.) Ez az eltérés, óránként plusz 1000-2000 forint/fő többletet is jelenthet, a munka milyenségének függvényében. Az árkülönbség oka, hogy a fentebb leírt rendezvénybiztosítási kompetenciákkal rendelkező szakemberek, óradíja jóval magasabb, mint az átlagórabér a vagyonvédelemben. 


Ha fesztiválozunk...

Feltétlenül szót kell ejtenünk azonban a fesztiválozókról is. Szükségesnek tartom, hogy jó tanácsokkal lássuk el őket a biztosítással kapcsolatban, ugyanis igaz, hogy letűnni látszik a „kidobó” stílus türanissza, azonban sajnos sok emberben még ez a kép él a biztonsági személyzet vonatkozásában.
 


 

Az egyik legfontosabb összetevője a felhőtlen szórakozásnak, hogy elfogadjuk azt a nagyon fontos szempontot, hogy a biztonsági szolgálat nem ellenünk, hanem értünk dolgozik.

Felelősségtudatra biztonsági szempontból, szükség van mindenki részéről! Igaz, hogy számíthatunk a biztonsági szolgálat szakembereire, azonban ha tájékozódunk és betartunk néhány alapszabályt, akkor sokkal rövidebb idő alatt és jobb esélyekkel menekülhetünk meg egy esetleges esemény közeléből. Egyszóval, nyugodtabban bulizhatjuk végig a fesztivált. Melyek ezek a tájékozódási pontok?

■ Miután megtörtént, a karszalagunk vizsgálata és a csomagátvizsgálás, tájékozódjunk, hogy hol van a rendőrség, és a mentőszolgálat felállítási helye.

■ Minden esetben táblával jelölik a menekülő útvonalakat, Ezek logikus elrendezésben találhatóak meg a rendezvények területén. Memorizáljuk ezeketek az útvonalakat, és mindig tartsuk észben, hogy annak függvényében ahol éppen vagyunk, melyik kijárat van a legközelebb.


MEGJEGYZENDŐ!

Statisztikák bizonyítják, hogy sajnos ösztönszerűen azon a bejáraton akar kimenekülni a tömeg, ahol bejött. Ez rendkívül problematikus, ugyanis tragikus kimenetele is lehet, ha egy pániktól vezérelt hatalmas embertömeg egymáson tapos. Csökkenteni kell a tömeget, ezt pedig több útvonal használatával lehet megtenni.
 


A beléptetés általában egy vagy két ponton szokott folyni, menekülő útvonal azonban mindig lényegesen több van. Mindig tartsuk szem előtt azt, hogy hol van a hozzánk legközelebb eső vészkijárat vagy menekülő útvonal és használjuk azt!



■ Figyeljünk oda egymásra is. Elsődlegesen a saját csoportunkra, barátainkra. Abban az esetben ha valaki rosszul lenne, akár alkoholtól vagy bármitől, nem elegendő az, ha csak leültetjük a kezében egy ásványvízzel! Abban az esetben, ha nincs közöttünk fesztiválozó orvos barát, akkor feltétlenül el kell vinni a megfáradt társat egy mentőautóhoz. Legfeljebb majd a mentőorvos mondja azt, hogy üljön le és igyon vizet. Emellett természetesen figyeljünk oda mindenkire, és ha szükséges akkor idegen bulizók esetében is tegyünk úgy mint a társunk esetében.

■ Abban az esetben, ha verekedés vagy más konfrontáció szemtanúi vagyunk, ne próbáljunk meg személyesen békíteni. Szép dolog, ha mediálni akarunk két felet, akik egymás vérét akarják, azonban ez soha sem ilyen egyszerű. Nagy valószínűséggel alkoholtól és más „boldog” szertől befolyásolt emberek kereszttüzébe állnánk. Azt pedig nem gondolom, hogy élvezetes lenne a további bulizás egy monoklival. (bár csajozásnál lehet, hogy plusz pont, ha úgy meséli az ember…)
 

    


Ilyen esetben szóljunk a biztonsági szolgálatnak, vagy az egyik pultosnak (jobban szervezett rendezvényeken a személyzet is kapcsolatban van a rendezvénybiztosítási személyzettel, több szem többet lát alapon.) Ilyenkor az őrszolgálat létszámfölénnyel érkezik a helyszínre, ugyanis a túlerőnek önmagában lehet olyan lelki hatása, hogy felhagynak a kakaskodással a zsiványok. Abban az esetben, ha nem vezet célra a mentális hadviselés, el kell különíteni verekedőket. Vagyis a biztonsági szolgálat, egymástól távolabbra vezeti őket, amíg megnyugszanak. (ebben az esetben szót érteni is könnyebb velük.)

■ Bármennyire is le akarjuk nyűgözni a kiszemelt hölgyet vagy meg akarjuk mutatni a barátoknak, hogy milyen rideg figurák is vagyunk, NE konfrontálódjunk a biztonsági személyzettel. A rendőrhatósággal főleg ne! (Megszámlálhatatlanul sokszor mondtam már el ezt a tanácsot. Azonban mindig van rá precedens, hogy nem fogadják meg. Egyszer csak-csak célt ér majd.) Miért is? Azon kívül, hogy nem jogkövető magatartás, nem jövünk ki jól belőle. Az őrszemélyzet intézkedéstaktikájának az alapja, hogy létszámfölényben intézkednek. Folyamatos kapcsolatban állnak a rendőrhatósággal és a legfőbb előnyük, hogy józanok. A lényeg az, hogy nem fognak sérülést okozni a Party-Herculesnek, de átadják a hatóságnak, amibe beletartozik egy feljelentés is.
Aki ezeket a jó tanácsokat megfogadja, illetve nyitott szemmel és logikus gondolkodással szemléli a fesztivált, az biztosan felhőtlenül tud szórakozni és szép emlékekkel fog majd távozni.


A rendezvénybiztosítási őrszolgálat szereplői

A továbbiakban elemezni fogom a rendezvénybiztosítási stratégiák és ismeretek alapjait. Ezzel is érthető képet szeretnék adni az őrszolgálat munkájáról.


A biztonsági szolgálat összetétele a legoptimálisabb rendszer szerint a következő:

■ Fix felállított őr: Nagyon leegyszerűsítve, ők azok, akik egyhelyben állnak. Ők végzik a beléptetést, csomagátvizsgálást, és pl.: ők állnak a színpadok, sátrak környékén. Feladatuk, hogy kapcsolatot tartsanak az őrszolgálat többi tagjával, ha szükséges intézkedjenek, azonban első számú dolguk az, hogy figyeljenek, és csak akkor intézkedjenek, ha az esemény helyszíne nem esik a felállítási területükön kívülre. Esemény észlelésekor értesíti a járőrcsoportot.

■ Járőr: Ők azok, akik folyamatosan sétálgatnak a rendezvény területén. Optimális esetben egy járőrcsoport minimum 3 fő, a csoportok száma pedig attól függ, hogy mekkora az őrzött terület. Feladatuk, hogy kapcsolatot tartsanak az őrszolgálat többi tagjával, illetve a rendezvény személyzete (pultosok, poharasok stb.) is a járőröket értesíti, ha biztonsági problémát észlel. Ők sietnek a felállított őr hívására, ha a fenti pontban leírt esemény megvalósulna.

Jól megtervezett járőrútvonalak esetében, az őrök igen rövid idő alatt a célterületre érhetnek. Itt számításba kell venni a csoportvezetőnek, hogy az adott helyhez melyik járőrcsoport tartózkodik a legközelebb.

■ Készenlétes rendezvénybiztosító: Sajnos az esetek többségében nincs lehetőség készenlétes biztonsági szolgálatot felállítani. Személyes véleményem az, hogy nagyobb fontossággal bír, mint azt elsőre gondolnánk. Ők azok a szakemberek, akik az irányítási ponton várakoznak. Feladatuk, hogy pihentetés céljából (vagy bármilyen okból, amikor le kell váltani egy kollégát) leváltsák a többi poszton szolgálatot teljesítőket, valamint hogy besegítsenek az olyan eseményeknél ahol nagyobb csapaterőre van szükség.

■ Civil ruhás járőr: Kifejezetten bűnmegelőző feladatuk van. Polgári öltözékben vizsgálják a vendéglátó-ipari egységek környékét, valamint a mosdók területét. Nagyobb fesztiválok alkalmával fokozott a szerepük, mivel kiszűrik a kábítószer-kereskedőket, illetve a vagyon elleni bűnelkövetőket. Mivel nem formaruhában teljesítenek szolgálatot, a jogos védelmi helyzet és a végszükség esetén kívül nem intézkedhetnek. Jelzik a rendőrhatóságnak és a rendezvénybiztosítási vezetőnek az észrevételeiket.

■ Csoportvezető/rendezvénybiztosítási vezető: Ő koordinálja a teljes biztosítást a rendezvény vonatkozásában, egy valamit is magára adó rendezvénybiztosítási vezető, már a rendezvény megkezdése előtt ismeri a helyszínt. Ez úgy lehetséges, hogy a rendezvényt megelőzően területbejáráson vesz részt. A védelmi stratégiát már akkor kidolgozza. (Természetesen a rendezvény napján, minimálisan változni szokott a védelmi terv.) Kiválóan ismernie kell a biztonsági és kiürítési tervet. (Egyre inkább jellemző, hogy a biztonsági tervet a rendezvénybiztosítási vezető készíti el.) Folyamatosan kapcsolatban van a biztonsági szolgálat többi tagjával, az intézkedéseket ő vezényli. Emellett kapcsolatot tart még a rendőrhatósággal, a mentőszolgálattal, illetve a katasztrófavédelemmel is. Utóbbira azért van szükség, mert narancssárga fokozatú vihar esetén a rendezvénybiztosítási vezetőnek javasolnia kell a rendezvény felszámolását.

■ Testőr/Személyvédelem: Mint azt már említettem, a rendezvénybiztosítás mára egy különálló biztonsági tevékenység. Ezt a kijelentésem alátámasztja az is, hogy egyre többször fordul elő olyan igény a megrendelők részéről, hogy a fellépők mellé állítson a biztonsági cég testőrt. Ilyenkor a testőr, kizárólag a védett személy felügyeletével van megbízva. Nem foglalkozik a rendezvényen történtekkel (ettől függetlenül természetesen kapcsolatban áll a többi biztonsági szakemberrel).

A rendezvény időtartalmának függvényében a különböző felállítási helyeken szolgálatot teljesítőket, ajánlatos cserélni. (A testőr kivételével, az ő személye nem változik.)
 



Nagy területen megrendezésre kerülő rendezvények esetén a technika is segít:
egyre több szolgáltató alkalmaz drónokat


Tapasztalataim szerint, a rendezvényszervező cégek számtalanszor szerződnek le szakmaiatlan, alkalmatlan biztonsági cégekkel. Azonban a dilettantizmust nem nehéz felismerni, ha tájékozódunk a témában.


Mielőtt szerződést kötünk, figyeljünk oda, hogy milyen információkból dolgozik a biztonsági társaság. A legfontosabb kérdések a rendezvény helyén és idején kívül, hogy

■ Milyen koncertek, előadások lesznek? (Ebből kikövetkeztethető a résztvevők összetétele.)

Egy egyszerű példa: Sajnos az a tapasztalatom, hogy bizonyos elektronikus zenét játszó előadók esetében, ahol a célközönség 20-30 éves, rendszeresen előkerül valamilyen mennyiségben kábítószer. Ebben az esetben számolni kell azzal, hogy fokozottabb biztosításra lesz szükség, mint mondjuk egy nyugdíjas kórus fellépésén.

■ Mi a várható létszám?: Általában a korábbi rendezvény regisztrált létszámát szokta mondani a rendezvényszervező (ha volt már korábban ilyen rendezvény). Ha nem akkor nyilván nehezebb megállapítani.

■ Kivel csináltatják meg a biztonsági és kiürítési tervet? Itt a kérdés arra irányul, hogy a biztonsági céget bízzák-e meg az elkészítésével vagy másik céget?

■ Illetve feltétlenül egyeztet időpontot területbejárásra.

Sarkalatos pont továbbá az, hogy a megbízó többnyire már a megrendeléskor leadja a létszámigényét. Vagyis, hogy hány fős biztonsági személyzetet szeretne. Egy hozzáértő rendezvénybiztosítási vezető a fent felsorolt pontok alapján állapítja meg a szükséges létszámot.A rendezvényszervező cégeknek azt javaslom, hogy kérjenek árajánlatot és referenciát több biztonsági cégtől, és azt válasszák, aki a legfelkészültebbnek számít. Ne 200-300 Ft/óra vállalási díj döntsön. Többnyire nem a legolcsóbb a legmegbízhatóbb. Ebben a szakmában pedig a megbízhatóság és a precizitás a legfontosabb, hiszen emberéletekről szól.


Kovács Alexander Dániel
őrzés-védelmi üzletágvezető-helyettes,
Hori-Zone Információs és Biztonsági Iroda Kft.

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet