Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Terrorizmus elleni védelem / Z&Z

Full stop – Betontömb helyett moduláris útakadály


Napjaink legnehezebben megelőzhető terrorista cselekménye a gázolásos merénylet – elsősorban a nehéz tehergépjárművekkel elkövetett terrortámadás. Mivel a terroristák ennél az elkövetési módnál sem fegyvert, sem robbanóanyagot nem használnak, a felderítés hatékonysága igen alacsony, hiszen egy gépjárművet elegendő akár csak percekkel a támadás előtt eltulajdonítani. Ily módon a lebukás veszélye elenyésző. Éppen ezért ennél a támadási fajtánál a felderítés és a korai megelőzés helyett kimondottan a védekezésre kell összpontosítani, azaz meg kell akadályozni a gépjárművek bejutását a gyalogosok által sűrűn használt területekre, a sétálóutcákba, vásárok-, piacok vagy más rendezvények területére, parti sétányokra.


A váratlanul bekövetkezett első támadás után a hatóságok azonnal a legkézenfekvőbb megoldáshoz nyúltak: a közönséges betontömbökhöz. A robusztus vasbeton elemek azonnal rendelkezésre álltak, hiszen forgalomtereléshez már régóta alkalmazzák ezeket. És ez itt a kulcsszó: a betontömbök ugyanis forgalomtereléshez használatosak és nem nehéz tehergépjárművek azonnali megállítására, tehát nem alkalmasak a mozgási energia gyors felemésztésére frontális ütközés, ütköztetés révén.
 


 

A probléma megoldását a kényszer szülte, mert a terroristák új módszerét – a gázolásos merényletet – amellett, hogy majdhogynem képtelenség felderíteni és megelőzni, azonnali fenyegetést jelentett minden városban, ahol az elkövetés eszköze rendelkezésre áll. Teherautó, furgon pedig mindenhol van…

Ezzel a kényszerű megoldással a legnagyobb probléma az, hogy a betontömbök nem arra lettek méretezve, hogy egy járművet azonnal, vagy rövid úton megállítsanak. A kísérletek és tesztelések csak bő egy- évvel az első merénylet után kezdődtek, főként Németországban. A végeredmény több mint lehangoló, a betonakadályok hatékonysága nem megfelelő:

  • néhány esetben a teherautó eltolta, tovább lökte a betonelemet, amelynek alja és az útburkolat között nem keletkezett elég súrlódás a mozgási energia felemésztéséhez,
  • más kísérleteknél a gépjármű több mint ötven métert repült, bukdácsolt vagy csúszott tovább,
  • egy beérkezett fenyegetésre vagy információra (amely szerint rövid időn belül lehetséges egy gázolásos támadáskísérlet) a betontömbös zárás nem ad valós választ, mert azok mérete és tömege kizárja a gyors bevethetőséget,
  • alkalmazásukhoz készenlét és gördülékeny logisztika mellett is több órára és komoly gépparkra is szükség van: a szállításhoz tehergépkocsi, a fel- és lerakodáshoz nehéz daru is kell,
  • az eredeti állapot helyreállítása is körülményes és erőforrásigényes,
  • a betontömbök tárolását a fenyegetés helyszínéhez közel (ezek minden esetben a városközpontban, belvárosban vannak) meg kell oldani, amely nyilvánvaló képtelenség.


A betontömbök kudarcát követően újabb és újabb kényszer-, illetve erőltetett megoldással próbálkoztak a rendvédelmi szervek: keresztbe fordított kamionok, buszok vagy éppen harckocsiakadályok segítségével biztosították a területeket és a gyalogosok testi épségét.


A PITAGON F-11 moduláris útakadály



 

Ezt követően jelentek meg a piacon már a fizika törvényeit, a gépjárművek dinamikáját és működését is figyelembe vevő valódi megoldások, amelyek közül a belga PITAGONE F-11 útakadálynak sikerült minden ésszerű elvárásnak megfelelnie. Az egyedülállóan hatékony és praktikus eszköz a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
 



 

  • A gázoló gépkocsit, furgont vagy tehergépjárművet azonnal, vagy rövid úton megállítja
  • A megállítási képességét nem tömege, hanem az ütközés visszaható ereje adja
  • Könnyen és egyszerűen telepíthető
  • Egyszerűen tárolható és szállítható
  • Moduláris rendszer, szélességének semmi nem szab határt
  • Az öszszerakott rendszer könnyen megbontható és a kerekein mozdítható, ily módon megoldja a nyitás-zárás problémáját
  • Percek alatt elemekből összeállítható és szétszedhető.


A PITAGONE moduláris útakadályrendszer a megállítóképességét úgy fejti ki, hogy az ütközési energia hatására az „L” alakú modulok beékelődnek az útfelületbe, alsó száruk belecsapódik a jármű alvázába és motorjába. A támadó gépkocsi felfüggesztése, motorja, váltó- és kormányműve végzetes károkat szenved és azonnal mozgás-, irányítás- és működésképtelenné válik. A beékelődött modulok ezzel egyidőben a járművet megakasztják, annak mozgási energiáját a talajnak adják át. Az ütközést követő drasztikus roncsolások hatásárára a gázoló gépkocsi vagy teherautó azonnal, vagy rövid távon belül megáll.
 
 

Solymár Zoltán
Z&Z Biztonságtechnika Kft.
www.zandz.hu

 

 

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet