Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Termékvédelem / MOTOR-PEDO

Egyedi alkatrészjelölés
azonosítás a gyakorlatban


Kombinált címketechnológiával az alkatrész-hamisítás ellen

 

Sajnos örökzöld, mindennapos téma és nincs is talán olyan területe az iparnak, amelyet ne érintene. Sőt, az alkatrészek mellett az elmúlt egy-két évben például a kenőanyagok is bekerültek a hamisítási körbe. Számtalan jelölést, címkét ismerünk már, a legújabbat elsőként a hazai MOTOR-PEDO Kft., a Honda Kisgépek magyarországi forgalmazója és képviselete vezette be és alkalmazza. Ennek hátteréről és az első tapasztalatokról kérdeztük Hudacsek József, ügyvezető igazgatót.


Cégünk és telephelyünk látja el az országos, 35 üzletből álló kerekedői hálózatot, akik a Honda kisgépek értékesítésén szervizelésén kívül, a pótalkatrészek értékesítését is végzik, szerződéses partnerként.

Nagyon fontos megemlíteni, hogy vállalatunk a Honda motorok OEM (Original Equipment Manufacturer) beszállítója is egyben, 6 Magyarországon működő gyártót látunk el (kerti gépek, szivattyúk, áramfejlesztők). Ezért kiemelten fontosak a megbízható alkatrészek, hiszen közvetve más gyártmányok hírnevének, piacának szintén ártanak a hamisított alkatrészek.

A Honda gépekre 3 év garancia jár, ezen belül – de utána is – évente legalább egyszer, illetve tartós használatnál üzemóra alapján szakszervizbe kellene vinni.

A kereskedőhálózat, mivel szerzősdéses partnerek, számukra nem tiltható meg, hogy csak gyári alkatrészt kínáljanak, másrészről a vevők sajnos még ma is mindent megvesznek, „melyik a legolcsóbb” kérdéssel. Arra senki sem gondol, hogy a drága gépe idő előtt tönkremehet, de ez más műszaki árura is igaz! Ha baj van, a márkát fogják szidni és nem magukat. Ugyanakkor meg kell különböztetni az utángyártottat a hamisítványtól, mert a kettőnek eredetben köze nincs egymáshoz! Még az utángyártott is jobb, mint egy gagyi.

Ezért igyekszünk arra törekedni, hogy legalább a garanciális időn belül az eredetit használják és éppen ez lenne a lényege, az SMark Technology Zrt. által kidolgozott alkatrész-, és árujelölési rendszernek. A légszűrőbetétek jelölése még csak az első lépés, egyelőre mi is még inkább teszteljük a rendszert, annak kiterjesztési lehetőségét más, eredeti, gyári Honda alkatrészekre. A csomagolásra ragasztani nem célszerű, mert ettől függetlenül az alkatrész még kicserélhető.

A légszűrők jelölését követően már 10 hónap alatt, 2017. október végéig sikerült megduplázni az időarányos értékesítést. De ez még mindig kevés az eladott gépek számához képest.

A jelöléshez szükséges egy kódleolvasó és egy okostelefon is, amely segítségével végig lehetne követni az alkatrész útját, mikor hagyta el a központi raktárunkat, mikor és melyik kereskedő részére lett kiszámlázva és kiszállítva, de még a vevőt és gépét is be lehetne azonosítani. A feltételes mód nem véletlen, hiszen a teljes alkatrész nyomon követéshez még rengeteg informatikai fejlesztést kell, kellene végrehajtani a közeljövőben, beleértve a teljes kereskedői hálózatot és infrastruktúra fejlesztését is.
 

  

     

Egy légszűrőbetét jelölve és az okos-telefonhoz csatlakozó kódleolvasó; mobil aggregát;
kerti kisgép; egy „alapmotor” – mint külön-külön is nyomon követendő alkatrészek,
de a kenőolajnál sem mindegy, hogy honnan származik vagy hogy olaj van-e benne...

 

A kombinált jelölés alkalmazása még tovább fejleszthető, olyan, mint egy védjegy, zárjegy. Ellenben vannak problémák is: mennyire maradandó, hiszen por, olaj, víz érheti, attól függ, milyen alkatrészre kerül, a motor hengerének közelében jelentős hőhatás éri. Másrészről egy főtengelyre, dugattyúra is felragasztható, de beszerelés előtt el kell távolítani, hiszen a motorba nem kerülhet be! A szükséges információk hordozásához a címkék méretét sem lehet a végtelenségig csökkenteni, a másik véglet, hogy a címke sem lehet nagyobb, mint némelyik apró alkatrész. Továbbá, nem szabad túlbonyolítani, mert az a kereskedőink munkáját szintén megnehezítené. Őket is partnerekké, érdekeltté kell tenni a rendszer alkalmazásában.

A másik nagy kihívás a jelölések felhelyezése, használata, mert a Honda egy globális cég, számtalan üzemmel, milliószámra szállítanak ki gépeket és pótalkatrészeket a világ minden tájára és minden piacon, de még országonként is eltérő ez eredetiségre utaló jelölés vagy jelölési igény. Ezért nem lehet a gyárra, a gyártóüzemre bízni.

Sarkalatos pont, hogy aki ilyen biztonsági elemek fejlesztésre kidolgozására és terjesztésére szakosodott vállalat, ne lépjenek kapcsolatba, ne értékesítsék a hamisítványokkal vagy rossz minőségű, de kompatibilis alkatrészekkel üzletelők, ügyeskedők számára.

Cégünk jó kapcsolatot ápol a NAV-val és a vámszövetségnek is tagja vagyunk. A hamisított alkatrészek mellett vannak még problémás területek. Például a különböző mezőgazdasági és barkácsáruházakban fellehető, „kedvező áru” kisgépeken a vevőket megtévesztő, valótlan, irreális teljesítmények szerepelnek. Ennek műszaki és jogi bizonyítása igencsak nehézkes. Ez szintén bizonyos versenyhátrányt jelent a minőségi gépek számára.

Mindent összefoglalva, az új jelölési rendszer bevezetése mindenképpen biztató és egy hosszú távú stratégia első lépése. 


K. B.

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet