Egyedi alkatrészjelölés
azonosítás a gyakorlatban
Kombinált címketechnológiával az alkatrész-hamisítás ellen
Sajnos örökzöld, mindennapos téma és nincs is talán olyan területe az iparnak, amelyet ne érintene. Sőt, az alkatrészek mellett az elmúlt egy-két évben például a kenőanyagok is bekerültek a hamisítási körbe. Számtalan jelölést, címkét ismerünk már, a legújabbat elsőként a hazai MOTOR-PEDO Kft., a Honda Kisgépek magyarországi forgalmazója és képviselete vezette be és alkalmazza. Ennek hátteréről és az első tapasztalatokról kérdeztük Hudacsek József, ügyvezető igazgatót. |
Cégünk és telephelyünk látja el az országos, 35 üzletből álló kerekedői hálózatot, akik a Honda kisgépek értékesítésén szervizelésén kívül, a pótalkatrészek értékesítését is végzik, szerződéses partnerként.
Nagyon fontos megemlíteni, hogy vállalatunk a Honda motorok OEM (Original Equipment Manufacturer) beszállítója is egyben, 6 Magyarországon működő gyártót látunk el (kerti gépek, szivattyúk, áramfejlesztők). Ezért kiemelten fontosak a megbízható alkatrészek, hiszen közvetve más gyártmányok hírnevének, piacának szintén ártanak a hamisított alkatrészek.
A Honda gépekre 3 év garancia jár, ezen belül – de utána is – évente legalább egyszer, illetve tartós használatnál üzemóra alapján szakszervizbe kellene vinni.
A kereskedőhálózat, mivel szerzősdéses partnerek, számukra nem tiltható meg, hogy csak gyári alkatrészt kínáljanak, másrészről a vevők sajnos még ma is mindent megvesznek, „melyik a legolcsóbb” kérdéssel. Arra senki sem gondol, hogy a drága gépe idő előtt tönkremehet, de ez más műszaki árura is igaz! Ha baj van, a márkát fogják szidni és nem magukat. Ugyanakkor meg kell különböztetni az utángyártottat a hamisítványtól, mert a kettőnek eredetben köze nincs egymáshoz! Még az utángyártott is jobb, mint egy gagyi.
Ezért igyekszünk arra törekedni, hogy legalább a garanciális időn belül az eredetit használják és éppen ez lenne a lényege, az SMark Technology Zrt. által kidolgozott alkatrész-, és árujelölési rendszernek. A légszűrőbetétek jelölése még csak az első lépés, egyelőre mi is még inkább teszteljük a rendszert, annak kiterjesztési lehetőségét más, eredeti, gyári Honda alkatrészekre. A csomagolásra ragasztani nem célszerű, mert ettől függetlenül az alkatrész még kicserélhető.
A légszűrők jelölését követően már 10 hónap alatt, 2017. október végéig sikerült megduplázni az időarányos értékesítést. De ez még mindig kevés az eladott gépek számához képest.
A jelöléshez szükséges egy kódleolvasó és egy okostelefon is, amely segítségével végig lehetne követni az alkatrész útját, mikor hagyta el a központi raktárunkat, mikor és melyik kereskedő részére lett kiszámlázva és kiszállítva, de még a vevőt és gépét is be lehetne azonosítani. A feltételes mód nem véletlen, hiszen a teljes alkatrész nyomon követéshez még rengeteg informatikai fejlesztést kell, kellene végrehajtani a közeljövőben, beleértve a teljes kereskedői hálózatot és infrastruktúra fejlesztését is.
Egy légszűrőbetét jelölve és az okos-telefonhoz csatlakozó kódleolvasó; mobil aggregát;
kerti kisgép; egy „alapmotor” – mint külön-külön is nyomon követendő alkatrészek,
de a kenőolajnál sem mindegy, hogy honnan származik vagy hogy olaj van-e benne...
A kombinált jelölés alkalmazása még tovább fejleszthető, olyan, mint egy védjegy, zárjegy. Ellenben vannak problémák is: mennyire maradandó, hiszen por, olaj, víz érheti, attól függ, milyen alkatrészre kerül, a motor hengerének közelében jelentős hőhatás éri. Másrészről egy főtengelyre, dugattyúra is felragasztható, de beszerelés előtt el kell távolítani, hiszen a motorba nem kerülhet be! A szükséges információk hordozásához a címkék méretét sem lehet a végtelenségig csökkenteni, a másik véglet, hogy a címke sem lehet nagyobb, mint némelyik apró alkatrész. Továbbá, nem szabad túlbonyolítani, mert az a kereskedőink munkáját szintén megnehezítené. Őket is partnerekké, érdekeltté kell tenni a rendszer alkalmazásában.
A másik nagy kihívás a jelölések felhelyezése, használata, mert a Honda egy globális cég, számtalan üzemmel, milliószámra szállítanak ki gépeket és pótalkatrészeket a világ minden tájára és minden piacon, de még országonként is eltérő ez eredetiségre utaló jelölés vagy jelölési igény. Ezért nem lehet a gyárra, a gyártóüzemre bízni.
Sarkalatos pont, hogy aki ilyen biztonsági elemek fejlesztésre kidolgozására és terjesztésére szakosodott vállalat, ne lépjenek kapcsolatba, ne értékesítsék a hamisítványokkal vagy rossz minőségű, de kompatibilis alkatrészekkel üzletelők, ügyeskedők számára.
Cégünk jó kapcsolatot ápol a NAV-val és a vámszövetségnek is tagja vagyunk. A hamisított alkatrészek mellett vannak még problémás területek. Például a különböző mezőgazdasági és barkácsáruházakban fellehető, „kedvező áru” kisgépeken a vevőket megtévesztő, valótlan, irreális teljesítmények szerepelnek. Ennek műszaki és jogi bizonyítása igencsak nehézkes. Ez szintén bizonyos versenyhátrányt jelent a minőségi gépek számára.
Mindent összefoglalva, az új jelölési rendszer bevezetése mindenképpen biztató és egy hosszú távú stratégia első lépése.
K. B.