Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírek / események

Drónok a logisztikában – részmegoldás vagy realitás?
Csomagfutárok a levegőben és földön

Egyre gyakoribb téma drónok kereskedelmi célú áruszállításba történő bevonása, egyelőre még a kis méretű, darabárus küldemények esetében, a tesztek, próbaüzemek már el is kezdődtek. A földi önjáró robotkategóriánál más a helyzet, mert már közel tonnányi, akár egy raklapnyi árut is képesek célba juttatni mostoha terepviszonyok közepette is.



A Pony Express csomagszállító kocsija 1917-ben,
az USA egy távoli vidékén.
Az akkori átvételi pont, az útszéli postaláda volt


Ma, 100 évvel később már tesztüzemben repül
az egyik csomagszállító drón

 


Drónos légiáruszállítás-lehetőségek és kérdések

Kétségtelenül az egyik legkedvezőbb tényezőjű ár és üzemeltetési költséggel, rugalmasan, azonnal, célirányos közvetlen „fuvarral” (is) működhet a nap 24 órájában. Ráadásul a köd vagy hóakadály sem számít, sem a terepviszonyok vagy éppen az utak hiánya. Szélsőséges időjárás vagy katasztrófahelyzetben egyszerű és gyors célba érést jelenthet például a segélycsomagoknak, életmentő gyógyszereknek, kötszereknek stb.

De szolgálhatják az irodaházak, cégek közti, azonnali küldeménytovábbítást, a tetőkön minimális költséggel utólag is kialakítható egy csomagátadási pont.
 



Drón a csomagfutárfurgon tetején, egy hátrasikló védőtető alatt. Az automatikus töltés is itt történik




Csomagberakodás a drón szállítókosarába
 

A legnagyobb, legkorszerűbb típusok ma még „csak” 4,5 kilogramm teherbírásúak, mintegy 20-30 kilométer hatótávúak, oda-vissza, 30 perc körüli repülési idővel, egy feltöltéssel. A pillanatnyi szélerősség és szélirány jelenthet segítséget és extra teljesítményigényt.

A másik technikai limit, bizonyos fokig maga az internet, az adatátviteli sebesség a vezérléshez, amelyen szintén gyorsítani kell(ene), mert akár 20-50 métert is megtehet egy kereskedelmi és polgári légi drón, mire egy manuálisan adott beavatkozó parancsra reagál. A tervezett 5G-s hálózatokkal már ez sem lesz probléma. Igaz, rendelkeznek automatikus funkciókkal is, például a beprogramozott helyszínre repülés és az automatikus visszatérés, a megadott pontra.
 


 

A csomagbehelyezés még egyelőre kézzel történik, de a szállítószerkezettől függően már rendelkezhet leszállás utáni automatikus oldással is.

Természetesen kritikus pont az üzembiztonság, ha esetleg egy rotor leáll, azonnal vészjelzést küldenek az irányító, felügyelő személynek és egy biztonságos kényszerleszállásnak még kivitelezhetőnek kell lennie és cseppet sem mindegy, hogy hova! Másrészről az egész drónos légiáru-szállítást jogszabályilag is mielőbb be kell illeszteni a már meglévő légi közlekedésbe (útvonalak, repülési magasságok, veszélyes áruk, esetleges csempészáruk kérdése stb.)!
 



Indul a kiszállítás. Fura kontraszt a közel 50 éves dízájnú, tisztán elektromos meghajtású kistehergépkocsi,
mai LED-es fényszórókkal és drónnal felszerelve

 

Ha ma például fuvarozói engedélyt szeretnénk kérni drónokra, még valószínűleg elakadna a dolog, törvényi szabályozás hiányában.

Közútjaink sok helyen rég elérték kapacitásaik határát, a nagyvárosokban, sőt megapoliszokban kétségtelen jó megoldásként a csomag- és postalogisztika bizonyos részét átvehetik a drónok. Kérdés, hogy hány drónnal és hány százalékát lehetne célba juttatni, a furgonflotákkat nap, mint nap megtöltő csomag- és küldeményáradatnak. Lehet, hogy előbb-utóbb a drónok akadályoznák egymást a légtérben? Nem tudni, de biztos, hogy nagy változások kapujában állunk.


Kiss

 

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet