Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírek / események

Kihívások az önvezető járművek  fejlesztésében

Mérnökök, informatikusok és járműgyártók egyre több nehézséggel szembesülnek az önvezető járművek gyakorlati működése terén.


 

Az országúton vagy autópályán haladó egyetlen jármű, vagy 2-3 konvojban közlekedő kamion az egyszerűbb feladatok közé tartozik. A belvárosi csúcsforgalomban azonban óriási kihívásnak tűnnek az önvezető és nem önvezető gépkocsik mellett cikázó kerékpárosok, mopedesek és ötletszerűen átfutkosó gyalogosok. Vagy az utas eszébe jut, hogy elfelejtett valamit, vissza kell fordulni, sávokat váltani, átsorolni… Mennyire lehet toleráns, udvarias egy high-tech megoldás?

Másrészről nemcsak a járművek vezérléséhez szükséges adatátvitel sebessége a kérdés, hogy 4G vagy 5G-s a hálózat, az önvezető gépkocsik növekvő számával, az informatikai hálózatba zúduló adatmennyiség is egyre nagyobb lesz, amit azonnal kell átvinni. Különbséget kell majd tenni adat és adat között, mi mennyire fontos, milyen adatokra van éppen szükség a biztonságos mozgáshoz. A kiterjedt biztonsági kamerarendszerek óriási adatmennyiségét már sikerült megoldani, információszűréssel, bár nem összehasonlítható dolgokról van szó, de a háttérprobléma ugyanaz. Ki vagy mi dönti el a fontos információk rangsorolását?

Jelzőlámpák és KRESZ-táblák nélkül is működőképes egy útkereszteződés kellően intelligens járművekkel, de kérdés, hogyan és mi alapján dönti el a vezérlőközpont az áthaladási sorrendet, hány járművet kezelhet, nem beszélve a gyalogosok és kétkerekűek számáról és egyéni döntéseiről! Vagy meg is akasztható, lefagyhat a rendszer, megadugó? Mi történik, ha lerobban egy önvezető gépkocsi? Félre tudjuk-e tolni vagy kormányozni, ha mérete és tömege engedi? Gondoltak-e egyáltalán a fejlesztők a megkülönböztető jelzésű járművekre?! Kell-e gépkocsivezető vagy az is megy magától? Valószínűleg kell majd diszpécserközpont is, de fontos hogy az ember mit tehet baj esetén. Egy biztos: emberek írják a szoftvert.

Végül, de nem utolsó sorban, mennyire lesz biztonságos a rendszer a kibertámadásokkal szemben? Elég csak a legutóbbi zsarolóvírusra és a tisztázatlan hátterű British Airways informatikai összeomlásra gondolni.

Nálunk is és Németországban is elkezdődött egy óriási tesztpálya kiépítése, utóbbi 280 kilométernyi úthálózattal, az önvezető gépkocsik fejlesztéséhez, amelyben kiemelt területet kap a különféle útkereszteződések és forgalmi helyzetek szimulálása. A beruházás 2019 folyamán kerül átadásra.

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet