Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Adatvédelem / adatbiztonság

Kit véd az adatvédelem?

 

Egyre hosszabb, bonyolultabb adatvédelmi tájékoztatók. Szinte átláthatatlan védelmi rendszerek, havonta lejáró, kusza jelszavak. A túloldalon informatikai incidensek, zaklató hívások, közszemlére tett magánélet. Mennyire lehet eredményes az adatvédelem és kit véd egyáltalán?

Egy adatvédelmi tájékoztató átnézése során – pedig hivatásomnak tekintem – mégis kevés híján elvesztem a felelősség- kizárások útvesztőjében. Egy kollégámat hívtam segítségül, aki bölcsen azt mondta: látod, az adatalanyokat szerettük volna védeni, közben észrevétlenül az adatkezelőket védjük jogi, technikai és minden rendelkezésre álló eszközzel.

■ Bizony, az informatikai hálózatok olyanok, mint egy zsúfolt tömegközlekedési eszköz: minél tömöttebb, annál több, pusztítóbb fer­tőzés söpörhet végig a rajta ülőkön, annál több áldozatot szedhet egy baleset. Érthető tehát, ha a felelősség ilyen növekedése min­denki számára terheket hordoz. Az adatkezelő azért kezeli adatainkat, hogy valamilyen szolgáltatást tudjon nyújtani. A tech­nikai rendszert általában ő is kibérli, vásárolja, vagy éppen hozzáértő IT-szakemberrel fejleszteti ki. A technika szintjén ő is laikus megrendelő csupán. A felelősség mégis az ő vállán nyugszik. Egy adatvesztéssel járó incidens, egy, az ügyfelek magánéletébe gázoló reklám vagy behajtási kampány az ő reputációs kockázata. Mit tehet mást, ameny­nyire lehet, ügyfeleire hárítja a kockázatokat: Kedves ügyfelem, íme tájékoztatlak arról, hogyan tudom védeni adataidat. Döntsd el, így kéred-e szolgáltatásomat. Ha kéred, akkor bizonnyal felelős döntést hoztál arról, vállalod-e az adatvédelmi kockázatokat.

Az ügyfél pedig, akinek szüksége van a szol­gáltatásra, mindent aláír, hiszen a termék megszerzése iránti vágy elnyomja adat­védelmi aggályait, gyanakvását.

■ Ha pedig beüt a baj, mi történjen? Adat­kezelőként hallgassunk az incidensről mindaddig, amíg  megnyugtató megoldásról nem tudtunk beszámolni? Egyrészt igen, hiszen minek sokkoljuk ügyfeleinket olyan problémákkal, melyek megoldására nincs be­folyásuk. Legalább azt lássuk, mekkora a baj, mekkora az érintettek köre. Vak­lár­mára senkinek sincs szüksége. Másrészt nem biztos, hogy az utólagos kommunikációval elégedettek lesznek. Különösen akkor, ha úgy érzik, adataik védelmében nekik is akad­nának teendőik. Például több olyan eset ismert, ahol a jelszavak ismertté vál(hat)tak a támadók előtt, és felszólítottak bennünket felhasználókat, hogy változtassunk jelszót – különösen akkor, ha más rendszerekben is ugyanazt a jelszót használtuk.

■ Nem kevésbé szorító a helyzet az adatalanyok, ügyfelek oldalán sem. Átláthatatlan dzsungelként éljük meg az adathálózatokat. Senki sem tudhatja, hogy egy nyilvános felhőben éppen hol vannak az adatai. Jog­szerűen vagy éppen bűnöző szándékkal ki férhet majd hozzá. Bár ezzel a veszéllyel sokan úgy élnek együtt, hogy hisznek adataik „ártatlanságában”. Vajon mi rosszra használhatnák az amerikai vagy kínai kormányszervek a hétvégi kirándulás mosolygós fotóit?
Ezzel szemben vannak valós veszélyek is. Egy állásinterjún nem szívesen szembesülünk egy korábbi kicsapongás vállalhatatlan fotójával. Ugyanígy, a termékbemutatók egész­ségügyi vizsgálatnak álcázott lerohanása, a szomszédokat is megfélemlítő adós­ságbehajtó, az óvatlan internetes kártyás fizetés után visszatérő tranzakciót terhelő cég – bizony sokunk keserű tapasztalattal alátámasztott hétköznapi veresége.

■ Ennyire sötét a kép? Bábként vergődjünk az információs pókhálók csapdájában akár adatkezelőként akár adatalanyként? Nem hiszem. Úgy érzem, számos ponton új adat­védelmi alapokra van szükség. Nem az ügyfél hozzájárulásának mindenhatóságát kell mormolni, hanem a hatékony védelmek irányába kell elmozdulni.

A hatékony védelem megalapozásához hozzájárulás helyett az ügyfél bizalmát kell kiépíteni. Ez azon alapulhat, hogy bemutatjuk, a felmérhető, szakemberek által előre látható kockázatokkal arányos védelmet alkalmazunk. A védelem igen gyakran a harci tudományokból átvehető módszertannal szervezhető meg hatékonyan. Számolni kell külső, belső ellenséggel, humán kocká­zatokkal, a felelősségek elosztásával, a köl­csönös ellenőrzésekkel, a megfelelő naplózással, a rendszerek monitorozásával, a ve­szélyek lehetőség szerinti előrejelzésével.

Szükséges lenne az is, hogy adatkezelésün­ket ne csupán a laikus ügyfél ítélje meg, hanem olyan szakember, akinek a tanusításában ügyfeleink (és maga az adatkezelők is) megbízhatnak.

■ Végül, de nem utolsó sorban egy új alapelvet is szükséges lenne érvényre juttatni. Ez szerintem hatékonyabban védené adatainkat, mint a hosszú tájékoztatók, felelősség kizárások, vagy az adatfeldolgozók listái. Ne­ve­zetesen az, hogy egy adat nyilvánosságra hozásakor a nyilvánosságra hozás körülményeiből az adat környezetéből általában megállapítható, hogy azt milyen céllal hozták nyilvánosságra. Ebből a körből nem lenne szabad kilépni. A szórakoztatás céljára nyilvánosságra hozott adat szórakoztatás céljára átvehető – megkockáztatom, az adatalany engedélye nélkül. Egy állásinterjúra szánt önéletrajz pedig ebben a körben használható, azon ne hahotázzon a fél világ.

■ Úgy vélem, az adatvédelem hatékonysága sokat növekedhetne, ha a szabályok nem az adat gyűjtésére, tárolására, a felelősség adatalanyra hárítására koncentrálnának, hanem a felhasználás kerülne a középpontba. Ennek kell tisztességesnek lennie, hiszen ezen a ponton érhet bárkit húsbavágó sérelem.

Erre gyakori ellenérv, hogy hiába tisztességes az adatkezelő, ha az adatokat ellopják tőle – az adattolvajtól tisztességességet nem várhatunk. Így igaz. Ez a probléma is megoldható kockázat alapú megközelítéssel. Minél tovább akarom tárolni az adatot, annál biztonságosabbá kell tenni tárolását például titkosítással, a lehetséges adatvesztésre figyelmeztető monitorozással. Ez akár fordítva is igaz lehet: ha egy adat biztonságban van, értelmetlen a túltárolás veszélyeit erőltetni, míg ha nem védik megfelelően, akár percek alatt is bekövetkezhet a baj.

■ Összefoglalva tehát úgy vélem, a jó adatvédelem nem az adatot, hanem az adatalanyt és az adatkezelőt együtt védi.

 

Dr. Dósa Imre
adatvédelmi szakértő

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet