Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Szaktanulmány

Sokoldalú beléptetőrendszerek

 

A beléptetőrendszerek ma már nélkülözhetetlenek a nagyobb cégeknél, irodaházaknál, telephelyeknél, de még a kisebb irodák életét is megkönnyíthetik sokirányú alkalmazási lehetőségeikkel. Egy beléptető- rendszer elsődleges feladata, lehetővé tenni az épületbe történő ki és belépések kontrolálását, illetve, hogy egyúttal kontrolálhatóvá és szabályozhatóvá váljanak az épületen belüli mozgások is.


 

A zárak és kulcsok mindig lehetőséget adnak arra, hogy növeljük épületünk biztonságát, de amikor egy kulcs elveszik vagy ellopják, akkor igen kényelmetlen és költséges a zárak cseréje és a kulcsok újbóli kiadása. A kulcsok le is másolhatók, ami növeli a biztonsági kockázatot. Minden vállalkozásnak, legyen az kicsi, közepes, vagy nagyvállalat, van vagyona és vagyontárgyai, amelyek védelemre szorulnak. Ezenkívül ott van a másik tény is, hogy védeni kell egyúttal a személyzethez kapcsolódó tulajdonokat is.

A kártyák előnye a megszemélyesíthetőség. A legtöbb proximity kártya nyomtatható, így akár céglogóval, fényképpel stb. láthatjuk el és a felhasználó egyben azonosítani is tudja magát vele. Sok épületnél az a helyzet, hogy ugyan zárakkal és kulcsokkal védik, mégis jellemzően az ajtók napközben nyitva vannak, ezzel lehetőséget adva a besurranó tolvajoknak, a rossz szándékú károkozóknak. Ez további kockázatot jelent. Az elektronikus beléptető- rendszer egy sokkal kényelmesebb és hatékonyabb lehetőséget kínál az épület és a vagyontárgyak védelmére.
 


Egy beléptetőrendszer telepítése után soha többet nem kell zárat cserélni.
Kártyák (vagy inkább tokenek, mivel a kártyán kívül nagyon sok más formában létezik azonosító eszköz) kiadásával jogosultságokat adunk a különböző védett ajtókhoz, de egy pillanat alatt le is tilthatjuk, ha valaki elveszti, ellopják, vagy csak nem adja vissza egy a cégünket elhagyó dolgozó. A letiltott kártyával már nem kezdhet semmit, nem lehet nyitni a védett ajtókat. Miután a beléptetőrendszer telepítésre kerül, az összes kontrollált ajtót zárva tartja, amit érvényes token és/vagy kód nélkül nem lehet kinyitni. Ha mégis szükséges az ajtók bizonyos időközökben nyitva tarthatók (pl. félfogadási időben, stb.), amit a beléptetőrendszer szoftverében állíthatunk be.


A beléptetőrendszerek kiválóan támogatják a tűzjelző rendszereket is.
A vezérlőegységeken definiálhatunk tűzjelző­be­me­netet, így vagy a tűzjelzőtől, vagy kézi jeladótól érkező jel hatására nyitni fogja az előre beállított ajtókat, kapukat, forgóvillákat, stb. emellett jelentést készít azokról az emberekről, akik a tűzjelzéskor az épületben tartózkodtak.


Riasztórendszerrel történő integrálás tovább növeli az épület biztonságát, valamint csökkenti a téves riasztások számát. A riasztó élesítése és kikapcsolása kártyával történik, tehát ezt is csak arra jogosultak tehetik (így természetesen visszanézhető, hogy ki kapcsolta ki, vagy be). Ha a riasztót élesítették, akkor csak azok az emberek mehetnek be az épületbe, akik a riasztó kikapcsolására jogosultak, függetlenül attól, hogy egyébként alapesetben a dolgozó bemehet-e az épületbe. Ha az arra jogosult személy használja a kártyáját, akkor a rendszer a riasztót kikapcsolja és kinyitja az ajtót.
 


Egy munkaügyi osztály élete szinte elképzelhetetlen beléptetőrendszer nélkül különösen, ha a béreket a ledolgozott órák után számolják ki. A főbejáratnál elhelyeznek egy úgynevezett munkaidő-nyilvántartó terminált, ahol a dolgozók munkába jövet, illetve hazamenet lehúzzák a kártyáikat. A beléptetőrendszer adatbázisa gyűjti és tárolja, ki mikor jött és ment haza. Innen egy munkaidő-nyilvántartó alkalmazás könnyedén kiszámolja a munkaórákat, és heti, havi, éves, stb. riportokat készíthet. Nagyon sokféle munkaidő-nyilvántartó és bérszámfejtő szoftver létezik. A beléptető rendszer egy illesztőfelületen keresztül tudja küldeni a szükséges adatokat, amiből a szoftver dolgozni tud. Az illesztőfelülettel rendelkező beléptetőrendszerek azért nagyon jók, mert a gyártótól függetlenül bármilyen munkaidő-nyilvántartó és/vagy bérszámfejtő programmal képesek együttműködni. Az ügyfelek így használhatják a már meglevő jól ismert szoftverüket, függetlenül attól, hogy milyen beléptetőrendszer dolgozik alattuk.
 


Egy beléptetőrendszer még pénzt is spórolhat a cégeknek, méghozzá nem is keveset. Hogy hogyan? Segít az energia-fogyasztás csökkentésében. Gondoljunk csak bele, hogy egy nagy épületben mennyi nagy energiafogyasztó üzemel: világítás, klíma, fűtés, stb. Sajnos az emberekben megvan az a tulajdonság, hogy időnként feledékenyek, vagy figyelmetlenek és ezeket a berendezéseket nem kapcsolják ki, amikor hazamennek, vagy épp nem tartózkodnak abban a helységben. Ha elképzeljük, hogy pl. egy péntek délután úgy felejtett klíma, vagy világítás hétfőig mennyi felesleges energiát használt el és ennek következtében mennyi felesleges kiadással terheli a céget, megdöbbentő eredményt kaphatunk. Ezen a beléptető- rendszer kétféleképpen segíthet. Az első, amikor az egész épületet komplex módon kontrolálja. A beléptetőrendszer tudja, hogy hányan vannak az épületben és azt is, ha már mindenki elhagyta azt (pl. munkaidő után), ekkor lekapcsolja az épületben feleslegesen működő berendezéseket. Reggel természetesen mindez fordítva működik, megérkezik a dolgozó és a berendezések felkapcsolódnak.


A másik módszerrel pl. a különböző szobák használatát kontrollálhatjuk. A terem belső felén elhelyeznek egy olvasót, amin egy kis kártyatartó nyílás található. Ha jön a felhasználó, akkor kártyájával kinyitja a terem ajtaját, majd ugyanazt a kártyát behelyezi a tartóba. Amíg a kártya benne van, a terem elektromos berendezései használhatóak. Ha végez, akkor kiveszi a kártyáját és elhagyja a termet. Így még véletlenül sem marad bekapcsolva feleslegesen valamilyen fogyasztó, hiszen az épületben való közlekedéshez a felhasználónak vinnie kell magával a kártyáját. Egy további előny, hogy ugyanúgy jogosultsághoz kötött ennek a használata is, mint az ajtónyitás, tehát kijelölhetjük azokat az embereket, akik a termet használhatják (pl. tanárok).
 


A szállodák, hotelek életét is jelentősen megkönnyíti egy beléptetőrendszer. A vendégek különböző időtartamra maradnak, különböző szolgáltatásokat igényelnek. A beléptető szoftver és az asztali kártyaolvasó segítségével néhány kattintással kiadhatjuk a vendégnek a megfelelő kártyáját, ami csak az ő szobáját nyitja és oda engedi be a létesítményen belül, amire befizetett, pl. konditerem, szauna, stb. A fentebb említett kártyatartós olvasó itt is jó szolgálatot tesz, hiszen a vendégek nem felejtik el a lámpát, tv-t lekapcsolni, ha elhagyják a szobát.

A szállodák, wellness hoteleknél elterjedőben van az úgynevezett „okoskártyák” használata. Ezek a kártyák egyéb tulajdonságokkal is rendelkezik, mint a sima beléptetőkártyák, hiszen ezek akár fizetésre is használhatók. A vendégnek nem kell se kulcsot, se pénzt magánál tartania, csak egy kártyát. Ezt a kártyát használja kulcsként a szobához, szaunához, stb. és pl. a büfében fizetéskor pénz helyett ezt a kártyát adja oda, és a vásárlás rögtön rögzítésre kerül. Így a vendég távozáskor kényelmesen, egy összegben tudja kiegyenlíteni a fogyasztások számláját.

Ezt a módszert pl. iskolákban, kollégiumokban is remekül lehet hasznosítani. A diákok, tanárok mindössze egy kártyát kapnak, amit a főbejáratnál, a szobáknál, a könyvtárban, a büfében, kávéautomatáknál, stb. használhatnak.

Az itt felsorolt néhány példa csak töredéke a lehetőségeknek, sok további felhasználási lehetőség is adott, egy kis kreativitással.

 

Bata Miklós

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet