Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

személyvédelem

In memoriam lockerbie…

(Rém)történet a figyelmetlenségről

Előző számunkban a repülőgép-eltérítésekről adtunk egy rövid összefoglalót, most egy látszólag másfajta bűncselekményt mutatunk be, egy géprobbantást. A légi személyvédelem már évtizedekkel ezelőtt rájött, hogy földi ellenőrzéssel kell megakadályozni fegyver, robbanószer és gyanús személy feljutását a fedélzetre. S ha mégis feljut, aminek nem szabadna feljutnia, az egyértelműen az ellenőrző biztonsági szolgálat hibája. Mint ez esetben is.


A start és a vég

A múltszázadban vagyunk, 1988-ban, a naptár december 21-ét mutat. London, Heathrow repülőtér. A Pan Am amerikai légitársaság Boeing 747-ese, a PA 103-as járat ott áll a fényesen kivilágított felszálló pálya végén és várja a startengedélyt. Már sötét van. Az úticél New York, JFK repülőtér, majd onnan tovább Detroit. A gépen 16 főnyi személyzet gondoskodik a 243 utasról, köztük a 3 fős váci Roller család 5 éves kislányukkal, mellettük a 79 éves, kedves magyar útitárs, Drucker Róbertné, Ibolya néni. Mindenki becsatolva, beszélgetve várja az elrugaszkodást. Felzúgnak a hajtóművek, a gép lassan elemelkedik a földről és észak felé, Skócia irányába indul. Lentről a hatalmas világváros, London fényei vibrálnak, páratlan a látvány. Fél óra múlva a gép elérte a 9400 méteres utazómagasságot és Mac­Quame kapitány engedélyt kért a skóciai légiirányításról, hogy az elő­írt légifolyosón megkezdhesse az Atlanti óceán átrepülését. Meg­kapta. Két perc múlva a Pan Am 103-as járat eltűnt a légiirányítás képernyőjéről.


LOCKERBIE, 19.25 h.

A katasztrófavédelmi szolgálatok diszpécserei nem hittek a fülüknek. A skóciai Lockerbie kisvárosából ret­tenetes hírek érkeztek. Óriási erőkkel vonultak ki, de a látvány még annál is szörnyűbb volt, mint amire számítottak. Rombadőlt, lángoló házak, hatalmas repülőgép darabok, egy 560 m2-es kráter és holttestek mindenütt. A mentés során kiderült, hogy a romok alatt még 11 ember lelte halálát, így a repülőgép-katasztrófának összesen 270 áldozata volt. A gép utasai és személyzete közül senki sem élte túl a szerencsétlenséget, azon kevesek sem, akik a földetérés után feltehetőleg még életjeleket mutattak.
 


A szélesebb körű kutatás megállapította, a repülőgép roncsai mintegy 130 kilométer hosszan, 2200 km2-en szóródtak széjjel, ami egyértelműen bizonyította; utazómagasságon, robbanás vetette széjjel. Ezt William Topp légiirányító is igazolta, aki a képernyőjén apró darabokat látott szétrepülni.

A tragédia híre órák alatt bejárta a világsajtót. Tizenhat ország gyászolta állampolgárait.


A nyomozás

Mi történt? Miért történt? Hogyan történt? Erre a három kérdésre kellett válaszolniuk a rendkívül kiterjedt, alapos és aprólékos vizsgálatot végző szakembereknek. A lezuhanó törmelékborította, hatalmas terület átvizsgálása sziszifuszi munkának bizonyult, mire a kb. 10 000 darab repülőgép-maradványt összegyűjtötték, amiben a helyi lakosság és önkéntesek is jelentősen közremű­köd­tek.

A munka nem volt eredménytelen, mert lassan meglepő pontossággal rekonstruálni lehetett, mi történt a géppel. Az első csomagtérben bekövetkezett rob­banás nemcsak a kommunikációs és elektronikus vezérlőközpontot vetette széjjel, hanem egy félméteres lyukat is ütött a géptörzs bal oldalán, majd a gép orra és a pilótafülke három másodpercen belül levált a gép törzséről. Ennek a darabnak a vizsgálata bizonyította, a pilótáknak egyetlen másodpercnyi idejük sem maradt bármit is tenni. A robbanás lökéshullámai előbb leszakították a géptörzs fedelét, majd kettétörték a törzset. Az emberi szervezetet ekkor ért hatások ismertetésétől inkább eltekintenénk.
 


Lockerbie életben maradt lakosai éjjel-nappali büféket nyitottak az áldozatok helyszínére érkező hozzátartozóinak és összegyűjtötték, megtisztították, kimosták az elhunytak használati tárgyait, ruháit, gyermekjátékait és egy helyre gyűj­tötték össze. Egy Samsonite gyártmányú bőrönd maradványairól bebizonyosodott, hogy az arab terroristák által előszeretettel használt semtex meg­nevezésű robbanószert tartalmazott és megtalálták az időzített szerkezetet rejtő rádiós mag­nó darabjait is, továbbá máltai gyártmányú ruhadarabokat ugyan­ebből a bőröndből. A nem­­zetközi nyomozás megállapította, hogy az utas nélküli bőröndöt a máltai repülőtéren adták fel, s előbb Frankfurtban, majd Londonban ismét átrakták, de csak Máltán vizsgálták át csomagröntgenen. (Átrakás­nál ma sem vizsgálják a csomagokat! – a szerk.)


Következmények

A merényletért több terrorszervezet is vállalta a felelősséget, de csak a líbiai nyom tűnt reálisnak. Később Líbia elismerte a bűncselekmény elkövetését, kiadta a tettest, a titkosszolgálat tisztjét a brit igazságszolgáltatásnak és hatalmas összegű kártérítést is kifizettek. (Kadhafi elnök két líbiai hajó elsüly­lyesztése miatt rendelte el a merényletet.) A Pan Am légitársaság, az USA büszkesége a kártérítés ellenére csődbe ment.
 


Mindezek azért történhettek meg, mert a máltai reptéren akkor a biztonsági szolgálat hibázott. Nem vádolunk, csak a biztonsági szakma rendkívüli fontosságára hívtuk fel a figyelmet.

 

Tóth-I.

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet