Az ellátási lánc (supply chain) biztonságának új kihívásai
Személyi adatkezelés és a megbízható szállítmányozás
Egy tanulmány szerint az ellátási lánc (supply chain) értékteremtő folyamatok és erőforrások összehangolt rendszerét jelenti, amely több vállalatot érintve az alapanyagok beszerzésével kezdődik és a végtermék fogyasztóhoz történő eljuttatásával fejeződik be. Részét képezik a beszállítók, a gyártók, logisztikai szolgáltatók, raktárak és a disztribúciós folyamatok egyéb szereplői is. Egyszerűbben fogalmazva az ellátási lánc: út. Út, amelyet a termék a gyártótól a fogyasztóig bejár.
Az ellátási lánc biztonságáról is számos értekezés született már, és könnyű belátni, ez a témakör valóban modern életünk, a fogyasztói társadalom egyik pillére. A megrendelő nagyvállalatok nem rendelkeznek igazán mélyreható információkkal a logisztikai cégekről. Ezek alvállalkozóiról, pláne a munkát effektív végrehajtó gépkocsivezetőkről. Leggyakrabban a tökéletes személyazonosításuk sem megoldott, nem beszélve az általuk végzett munka teljesítményének minősítéséről. Így nem marad más, mint vakon megbízni bennük, egyben vállalni a rizikót a szállítmányozási folyamat amúgy is legveszélyesebb szakaszában.
■ A szállítmányozott készletek állandó veszélyben vannak. Csak egy példa volt a sok közül tavaly, az emlékezetes szombathelyi cipőszállítmány rendkívül rafinált eltulajdonítása, ahol olyan módon sikerült megszakítani az ellátási láncot, – és ezzel együtt illetéktelen kezekbe kiadni az árut, – hogy talán a későbbi felvásárlók sem voltak tisztában annak valódi útjával. A szervezett bűnözői csoportok mindent elkövetnek, hogy megszerezzék a zsákmányt és ennek a célnak az érdekében sokféle trükköt alkalmaznak, még a gépkocsivezetőket is képesek behálózni. A legtöbb esetben ők lehetnek a kulcsfigurái a sikeres rablásnak. A csábítás óriási, hiszen a nagy értékű termékek legkevésbé védhető állapota a járműveken van, a szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények száma és értékük nőttön-nő.
■ A Sectran Backoffice Kft. ezt a felismerést tovább gondolva fejlesztette ki, és vezette be 2008-ban a DIDb azaz a Driver Identification Database (Gépkocsivezetők Azonosító Adatbázisa) rendszerét, mely alapgondolatában egyfajta pozitív lista a jól teljesítő és megbízható gépjárművezetőkről. A jogszabályi kihívás ugyanakkor egy efféle adatbázis esetén is komoly körültekintést és szaktudást igényel, hiszen a 2011. CXII. törvény az adatvédelemről szigorú szabályozást ír elő azok számára, akik valamilyen célból személyi adatokat kezelnek, és továbbítanak. Muray Melinda a kft. ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy: –Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a fajta munkánk bizony meglehetősen szigorú törvényi szabályozás alá esik, és vállalkozásunk mindenképpen a maximális törvényesség és szabályszerűség mentén kíván tevékenykedni. Ezért is fordultunk szakmai segítségért az adatvédelem, és a személyes adatkezelés tekintetében szakértőkhöz, a L Tender-Consulting Kft.-hez. A már egy jó ideje tartó együttműködésünk gyümölcse az a feltáró munka, mellyel segítségükkel végigtekintettük azokat a szállítmányozásnál előforduló adatkezelési folyamatokat, melyeknek törvény szerinti belső szabályozása elengedhetetlen, és a megfeleltetés tekintetében is a munkánk végén járunk. Rendkívül fontos, hiszen a mi szisztémánk lelkét adja, hogy olyan megbízható, és az adatvédelem tekintetében is kikezdhetetlen rendszerünk legyen, mely szabályozottsága és védettsége mellett egyszerre tartalmazza azokat a megfelelő adatokat, mellyel ügyfeleink dolgozni tudnak.
■ A személyes adatok védelmét az Alaptör-vény is külön nevesítve megemlíti, tehát egy alapvető jogról van szó. – mondja Dr. Pataki Gábor, az L Tender Consulting szakjogásza. – Hogy mi számít személyes adatnak, azt nehéz lenne felsorolni, sokminden, olyan is, amiből az adott személyre vonatkoztatva következtetés vonható le. De személyes adat valakinek egy időponthoz kötött földrajzi lokalizációja is, hogy a szállítmányozás témájánál maradjunk. Nem véletlen tehát, hogy külön, un. sarkalatos törvény szabályozza a személyes adatok felhasználásának, kezelésének körülményeit. Pontosan ez a törvényi védelem van segítségünkre akkor is, amikor ezek megismerhetőségét, kezelését egy-egy vállalaton belül szoros korlátok közé tereljük. A Hatóság ugyanis könyörtelenül büntet a hiányosságokért, vétségekért. Az L Tender-Consulting Kft.-nak az elmúlt években egyedülálló tapasztalatokat sikerült felhalmozni ebben tekintetben, és a tehernek látszó törvényi kötelezést az adott cég szakmai fejlődésének, vagy éppen versenyképessége javításának szolgálatába tudtuk állítani. És nem lesz ez másképpen a jövőben sem, sok még a tennivaló, hiszen az illetékes hatóság felmérése szerint nagy az elmaradása a vállalkozásoknak, és különféle szervezeteknek a vonatkozó jogszabály megfeleltetése terén. A mi cégünk továbbra is maximális kapacitással áll azok rendelkezésére, akik pótolni szeretnék hiányosságaikat.
Száraz Róbert
L Tender-Consulting Kft.