Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Személyvédelem

Terror a levegőben – Gépeltérítések régen és most

A polgári légiforgalom megszületése után még évtizedekig nem fordult elő repülőgép eltérítés, majd a második világháború utáni társadalmi és gazdasági konjunktúrában tűnt fel ez az addig nem ismert terrorcselekmény, amely alaposan feladta a leckét a korabeli biztonsági szakembereknek. Ma már a légi személyvédelem a biztonsági szakma kiemelt területe, de nem volt ez mindig így. A gépeltérítések „virágkora” a múlt század 60-as, 70-es éveire esett, amikor még az utasok a repülőjegy és az útlevél felmutatása után már odasétálhattak a betonon a gépükhöz. Így aztán a légi kalózok akár lőfegyvereket is felcsempészhettek, majd fenn a levegőben ezekkel zsarolták a légi személyzetet, az utasokat, a légitársaságot és a hatóságokat. Hogy ezt melyikük milyen okokból tette, az meglehetősen jól kategorizálható. Csak néhány megtörtént esett sorolunk fel.


 


Politikai indíték

A szocialista országok létrejötte egyben megnehezítette a kapitalista országokkal való személyforgalmat, s akiknek nem volt esélyük innen-oda, vagy onnan-ide utazni, azok közül voltak, akik a gépeltérítést választották. Az USA-ból 1967 és 1970 között 189 gépet térítettek el Kubába, ebből 149 volt sikeres. Az 1970-es év augusztusában a LOT lengyel légitársaság gépét öt, kézigránátokkal felszerelt fiatal Dá­ni­ába kényszerítette. Ezidőtájt szin­te naponta adott hírt a média gépeltérítésekről. Ekkor térítette el két tizenéves cseh legényke a MALÉV prágai járatát, még a kifutón, miközben gyöngyöző hom­lokkal szorongatták az apjuktól ellopott vadászfegyvereket. „Amerika, Amerika” – adták ki az útirányt. A pilóta közölte, odáig ez a gép nem tud elmenni. A csehül kiválóan beszélő, higgadtan viselkedő magyar konzul magát ajánlotta fel tú­szul, ha a srácok a nőket és a gyerekeket elengedik. Így is lett. Aztán a konzul javaslatára elindultak a stuttgarti reptérre, illetve a mellette lévő amerikai támaszpontra, ahol az őrség rögtön gép­pisztolyt szegezett a lassan feléjük guruló gépre. „Itt vannak az amerikai barátaik, kiszállhatnak!” Kiszálltak. Két tucat német kommandós rontott rájuk.

De volt ennél drámaibb történet is! A szovjet AEROFLOT légitársaság gépét 1970 október 15-én térítette Törökországba két, korábban többszörösen büntetett előéletű bandita. Apa és fia. Már 600 méteres magasságban jártak Grúzia felett, amikor az apa egy borítékot adott át a tizenkilenc éves, rendkívül bájos Nagyezsda Kurcsenkó stewardessnek, hogy adja át a kapitánynak. Amikor a lány kinyitotta a pilótafülke ajtaját, a géprabló ott állt már mögötte egy lefű­részelt csövű puskával. „Fegy­veres támadás!” – kiáltott be a pilótáknak Nagyezsda. Dula­kodtak, a férfi szíven lőtte, majd az élettelen testet félrerúgva berontott a fülkébe, utána belelőtt az első pilótába és a navigátorba is, mert nem engedelmeskedtek. Közben a fia az utasokat tartotta sakkban. A hősi halált halt stewardesst huszadik születésnapjától néhány nap, esküvőjétől néhány hét választotta el.


Pénzért

A gépeltérítés kitűnő eszköz a zsarolásra és egy nagy pénzösszeg megszerzésére. Dan Coo­per néven jelentkezett be egy utas 1971. november 24-én a Portland–Washingtoni éjszakai járatra. A beszállás motozás és csomagellenőrzés nélkül történt. Cooper, aki a 15 D helyen ült, egy cédulát adott át a stewardessnek, amelyen az állt, a táskájában bomba van, kér 200 ezer dollárt és két ejtőernyőt. Leszáll­tak, megkapta, az uta­sokat elengedte, majd újra felszállva egy vad vidék felett kiugrott a gépből. Sosem kapták el.
 


Egyéb célok

Előfordult olyan eset, amikor az All Nippon légitársaság gépét egy szál pisztollyal térítette el egy fiatalember, aki a leszállás előtt egy puskát és száz töltényt követelt. A reptéri személyzet sok­kot kapott, kivéve a biztonsági vezetőt. Gondolkodott. Aki­nek pisztolya van, annak mi a fenének a puska? Felballagott a gépre, és amikor a fickó ráfogta a pisztolyt, kirúgta alóla a lábát, mire az kiejtette kezéből a fegyvert. Játék pisztoly volt.

Egy brazil gépet az Argentína által vitatott, brit tulajdonú kopár Falkland szigetekre térített húsz, pisztolyos argentin, ott elénekelték az argentin himnuszt, a levegőbe lőttek egyet, aztán felszálltak Rió felé véve az útirányt. Nemzeti hősök lettek.


Lövedék

Szeptember 11-ét mindenki ismeri. Ez a velejéig gonosz akció egy eddig még nem tapasztalt módszerrel ismertette meg a világot, vagyis utasokkal teli gépből kézi irányítású lövedékké vál­toztatták a légi járműveket. De kik voltak a merénylők? Egye­te­met végzett, megbecsült USA állampolgárok, akik muszlimok lévén sűrűn jártak a helyi mecsetekbe, ahol a hitetlenekről hallgatták az igét. Elgondol­kod­tató, hogyan jut el egy ember az öngyilkos merényletig?
 


Végezetül

Ez a terrorcselekmény ma már nagyon ritka, de még előfordul. A gépeltérítésekről hamar kiderült, hogy fenn a levegőben nem lehet lövöldözni, tehát ezeket a földön kell megelőzni és azóta szervezésben, oktatásban, mű­szaki megoldásokban hatalmasat fejlődött a légi személyvédelem. Szeptember 11-én mégis egy­szerre négy reptéren hibáztak a biztonságiak.

 

Tóth-I.

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet