Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Schrack Seconet

IP-tűzjelzőrendszerek alkalmazása a gyakorlatban

 

 

Napjainkban egyre inkább teret hódít az IP-technológia. Az élet számos területén találkozhatunk olyan eszközökkel, amelyek ezen a technológián alapuló megoldásokat alkalmaznak. Nincs ez másképpen a biztonságtechnikában sem, itt is gyakran találkozhatunk ilyen eszközökkel. Az IP-technológia egy olyan közös platform, ahol különböző területeken működő eszközök integrációja is viszonylag egyszerűen megoldható. A biztonságtechnika talán legjobban szabályozott területe a tűzvédelem, ezen belül a tűzjelzőrendszerekben felhasználható megoldásokkal foglalkozom.

Egy informatikai hálózat kiépítése és megfelelő számú végpont biztosítása még nem elegendő, hogy CCTV rendszerekhez hasonlóan „IP-tűzjelző” rendszert építsünk. Az Országos Tűzvédelmi Sza­bályzatról szóló 28/2011. (IX. 6.) BM rendelet nem teszi lehetővé, hogy a végpontokra csatlakoztatott érzékelőkkel, hangjelzőkkel, vezérlő és bemeneti egységekkel gyorsan le is tudjuk a telepítést. A vezetékekre vonatkozó XI. fejezet 172. § 4. bekezdése előírja, hogy „…legalább 30 percig ellen kell állniuk a tűznek, vagy ilyen időtartamú védettséget kell számukra biztosítani.” A tűzjelző központunk sem helyettesíthető egy számítógéppel. Joggal merül fel a kérdés, akkor meg mitől IP? A megoldást nem a tűzjelző berendezésen belül kell keresni, hiszen a beépített tűzjelző berendezések kivitelezése és szabályozása tekintetében gyökeres változás nem történt, és a közeljövőben nem is várható.
 



Tájékoztatás, beavatkozás és szerviztámogatás korlátok nélkül





IP-tűzjelzőrendszer gyakorlati megvalósítása


A kiépítés során az eddig jól bevált és elfogadott megoldásokat kell alkalmazni. Az érzékelők és a periféria eszközök továbbra is a központ saját kommunikációs protokollját használják, a vezérlések jellemzően ezentúl is funk­ciótartó kábelezéssel és tartószerkezettel épülnek ki. Amennyiben nem biztosított a 24 órás felügyelet, a „tűzoltósági átjelzés” is a hagyományos módon épül ki. Az IP-megoldásokat és a technológia alkalmazásának a lehetőségeit is a rendszeren kívül, vagy a csatlakozási pontoknál kell keresni. A csatlakozási pont a hagyományos RJ45 aljzat képében általában a tűzjelző központon bukkan fel, időnként előfordul a központtól független „IP-modul” formájában is. A gyakorlatban tűzjelző központ egy meglévő informatikai rendszerre csatlakozhat, ezáltal a központ jelzései kliens PC-n megjeleníthetők, valamint a rendszer kezelése is lehetővé válik. Egy elszigetelt alkalmazás esetén mindössze egy router és internetkapcsolat segítségével máris távolságtól független hozzáférést biztosítottunk a rendszerünk számára. Nézzük, mire is használható ez a plusz lehetőség a gyakorlatban.

A felhasználók életét nagyban megkönnyíti, ha több helyszínen telepített kis rendszereit egy központi helyen összefogva tudja felügyelni. Költséghatékony megoldás, ha a tűzjelző központ internetre csatlakozik és ilyen módon távolságtól függetlenül könynyen felügyelhetők a hálózatra csatlakoztatott rendszerek. Egy központi számítógép­ről a kiválasztott rendszer, természetesen megfelelő jogosultság birtokában kezelhető is. Egyes rendszerek a felhasználóhoz rendelt nyelvet automatikusan váltják, ha többnyelvű kezelőszemélyzet lát el szolgálatot. Munkavégzés esetén érzékelők kapcsolhatók ki a központi felügyeleti helyről, így nem kell egy zárt helyen lévő távoli berendezéshez csak a kikapcsolás miatt elutazni. Jellemző felhasználási területek lehetnek a szélturbinák, elektromos elosztó állomások, benzinkutak és egyéb szétszórtan telepített kisméretű, de egy helyről felügyelt tűzjelző rendszerek.
Természetesen nem csak kis, szétszórtan telepített tűzjelző központok összefogására alkalmas az IP-technológia, hanem nagy, bonyolult, egy helyszínen telepített rendszer esetén is hasznos lehet. Ilyen alkalmazások nagy kiterjedésű ipari létesítmények, gyárak, logisztikai központok, esetleg bevásárlóközpontok lehetnek. A biztonsági szolgálat munkáját segíti az az alkalmazás, amely segítségével okostelefonról vagy tabletről is elérhető a tűzjelző központ kezelőfelülete. Jelzések vagy egyéb események megjelennek a mobil eszközön, segítik a tűzjelzés okának késedelem nélküli felderítését és a korai beavatkozást. A technikusok számára a rendszer jelzéseit szűrten, jellemzően a hibajelzéseket továbbítja, a beavatkozó személyzet számára pedig a számukra fontos jelzéseket küldi el. A mobil eszközökről a szükséges kezelési funkciók is elvégezhetők. Ebben az esetben a beavatkozás lehetősége a mobil eszközökről a beépített GPS funkció miatt csak telephelyen belül engedélyezett, telephelyen kívül csak a jelzések jelennek meg, kezelésre nincs lehetőség. Nagy rendszerek esetén több kezelő alkalmazásával a megrendelő igényeinek megfelelően bővíthető a hozzáférési pontok száma. Kórházak esetén osztályonként, gyáraknál részegységenként igényként merülhet fel a területhez tartozó bővebb információt nyújtó önálló kezelőfelület. Kihelyezett kezelők helyett a területen nagy valószínűséggel már amúgy is megtalálható kliens PC-k csatlakozásával költséghatékonyan növelhető a hozzáférési pontok száma.
 



Nagy területen kiépített tűzjelző hálózat megvalósítása IP-kommunikáció alkalmasával





Különböző létesítmények távoli elérése


A szerviztechnikusok számára küldött értesítések segítik a hibák pontos azonosítását és hatékony elhárítását. Távoli eléréssel lehetővé válik a rendszerek kisebb programozási műveleteinek elvégzése és az üzembe helyezés közben nyújtott távoli segítség is megkönnyíti a munkát. A rendszer képes SMS és e-mail küldéssel támogatni a karbantartók tevékenységét is. Bizonyos hibák esetén elégséges lehet a távoli elérés biztosította beavatkozás is, ideális esetben előfordulhat, hogy a hibaelhárítás hamarabb megtörténik, mint azt az üzemeltető bejelentené. Hasznos lehet, ha kezelési problémák esetén a szerviz segítséget tud nyújtani a gyakorlatlan kezelőszemélyzet számára. Ez a funkció a felhasználó számára költséget, a karbantartó számára pedig időt takaríthat meg.

A grafikus felügyeleti szoftverek további kliens számítógépeken futtathatók, nincs szükség további kábelezésre, hiszen a meglévő informatikai hálózaton a jogszabályoknak megfelelően kialakított alapkiépítésen túli plusz megjelenítők csatlakoztathatók. Az IP-technológia alkalmas lehet több rendszer összekapcsolására, így az integráció egy PC-n jelenítheti meg különböző rendszerek kezelőfelületeit. A fizikai korlátok ma már nem jelentenek akadályt a vonatkozó előírásoknak megfelelően telepített rendszerek távoli elérését és összekapcsolását illetően. Mindent egybevetve kijelenthetjük, hogy a tűzjelző rendszerek kiépítésének során az IP-technológia alkalmazása versenyelőnyt jelent a gyártók és a telepítők számára. A felhasználókat illetően az előny a kényelmi szolgáltatásokban és a költséghatékonyság növelésében nyilvánul meg.

 


Mészáros József
biztonságtechnikai mérnök, Schrack Seconet Kft.

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet