Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Dr. Poór Ferenc

Legyünk „jóban” a konfliktusokkal


Konfliktusmentes élet nincs és nem is létezhet. A hatékony konfliktuskezeléshez sokféle eszköz és módszertan áll rendelkezésre. E cikkben a konfliktusok lényeges jellemzőiről szólok, mivel a szakirodalom tudatosítása ugyanis elősegíti a következő szint, a konfliktuskezelés módszertanának megértését, és hatékony alkalmazását.


A konfliktus két vagy több ellentétes, egymást kölcsönösen kizáró motívum (vágy, törekvés) egyidejű fellépése, ütközése. Úgy is fogalmazhatjuk, hogy a konfliktus két egyaránt nem kívánatos alternatíva közötti választás lehetősége, az ellentétes erők összecsapásaként is értelmezhetjük.
A konfliktus belső állapot, amelynek során a személyben a látszólagos vagy ténylegesen össze nem egyeztethető, ellentétes erők, motívumok egyidejűleg hatnak. Ki kell mondani, hogy a konstruktív konfliktusok a fejlődés mozgatórugói, amikor a konfliktus megoldása fejlődést eredményez. Azonban létezik destruktív konfliktus is, amely a legjobb szándék mellett is a kapcsolatok romlásához vezet.
Tehát a valóságban nem minden konfliktus baj, konfliktusmentes élet nincs és nem is létezhet. A konfliktus önmagában se nem rossz, se nem jó, mert számtalan eltérő súlyú és értékű fajtája van. Tehát a konfliktusokat mindig adott helyzetben, adott öszszefüggésében kell megítélnünk. A konfliktus megoldása tehát egyaránt jelenthet sikert és kudarcot, tehát ennek megfelelően kell foglalkoznunk vele a mindennapi és ve­zetői tevékenységben egyaránt.


A siker és a kudarc

A gazdasági életben (vállalkozásban) dolgozó személy számára fontos, hogy milyen a sikerhez és a kudarchoz való viszonya. Alapvetően két viszonyulási típust különböztetünk meg:

■ A teljesítményorientált (sikerközpontú) típus:
A siker fontos hajtóerőt jelent az ilyen típusú személynek, a siker utáni vágy a hajtóereje. A siker rangot jelent az üzleti (gazdasági) életben, megbecsüléssel és irigyléssel egyaránt együtt jár. Ennek az egyénnek ismernie kell a belső értékeit, tartalékait és szükség esetén ezt tudnia kell mozgósítani. A siker-sorozat emeli az igénynívót, a kudarc azonban csökkenti. (Igénynívó: a feladat elvégzésének minőségére vonatkozó célkitűzés, amelyet saját tevékenységünktől elvárunk.)

■ A kudarcorientált (kudarckerülő) típus:
Az ide sorolható személy szorgalmas, igyekvő, nem akar mások előtt „leégni”. Kudarc esetén elveszti önbizalmát, még esetleg emberi kapcsolatait is. Kicsi az akaratereje, negatív az önértékelése, de még pozitív énképpel rendelkezik, a sikerrel nem törődik, csak a kudarctól retteg. A kudarcorientált személyiség énképe szélsőséges esetben negatívvá válhat. Ez a típus belevág kudarcra ítélt dolgokba is, vakmerő.
A siker, vagy kudarc nem eleve elrendelt állapot, hanem önismeret kérdése. Aki reális önismerettel rendelkezik és az igénynívót ennek megfelelően állapítja meg saját magának, annak döntően sikerben lesz része. A sikerorientált személyek esetében siker/kudarc arány általában 60/40 százalékos. Elkerüli rendszerint a számára áthághatatlan akadályokat. A kudarcorientált személy önismerete eltér a reálistól, ezért magasabban állapítja meg saját igénynívóját, mint amire felkészültsége, képességei alkalmassá teszik. A kudarcok aránya csökkenthető a megfelelő, a reális önismeret birtokában. A kudarcot hozó eset mindenkor az illető személy teljesítőképességének határzónájába esik. Szükséges a kockázatvállalás, de kellő mérlegeléssel. Érvényes az a megállapítás, hogy minden feladathoz, munkakörhöz személyes megfelelés szükséges.


Probléma- és konfliktushelyzetek

A vezető (a menedzser, az üzletember, a tanácsadó) munkája az átlagosnál nagyobb fizikai és lelki megterheléssel jár. Állandó készenlét, döntések sora, problémák megoldása jellemzi tevékenységét.
Problémahelyzet az, hogy a vezető (az üzletember) és a kitűzött cél közé akadály kerül, amit le kell győzni és ki lehet kerülni, ez egyben a probléma megoldásának két út-ja is.
A konfliktusok a vezetői munkában, az üzleti, a mindennapi életben alakulnak ki, amelyek következtében az érintett sorozatosan döntési helyzetekbe kényszerül és állandóan keresnie kell azt a „saját ösvényt”, amelyen haladva csökkenthetők a konfliktusok, elkerülhető a döntési válság.
Az egyénre (vezetőre, a menedzserre, az üzletemberre, a tanácsadóra) ellentétes irá­nyú, többnyire azonos intenzitású erők hatnak (megoldjam?; elkerüljem?), ezért az érintett döntési válságba kerül, ami kínos feszültséget, stressz-helyzetet teremt.


A konfliktushelyzet


A konfliktushelyzet négy jellemző változata ismert, úgymint
– Két vonzó cél között kell választani – könnyen elviselhető;
– Két taszító cél között kell választani: súlyos konfliktus, gyakori megoldás a választás elől való „menekülés”,
– Vonzó és taszító is egyszerre a cél: ekkor „ambivalencia konfliktusról” van szó; (az ambivalencia: ugyanazon jelenségre, tárgyra, vagy személyre irányuló olyan lelkiállapot, amelyben két ellentétes érzelem /szeretet-gyűlölet/ váltakozik.)
– Ha több erő kereszttüzében áll a vezető (menedzser, üzletember) /ami elég gyakori/, akkor multivalenciáról van szó. A sok, a több szempont szerinti latolgatás a működési zavar keresése, a döntési kényszer okozza a legnagyobb lelki meg­terhelést.


Diagnózis és hibakeresés

A személy (vezető üzletember, tanácsadó) számára konfliktushelyzetekben, probléma­megoldásban, tárgyalás során szükség van a „veszélyérzetre”, hogy tudjon pontosan diagnózist készíteni. A tanácsadó (tréningvezető) esetében a diagnózis nélkülözhetetlen!
Az ember nem tud pontos diagnózist készíteni, nem, illetve nehezem találja meg cselekedeteiben, életében a hibákat, viselkedé­sében a zavarokat.
A vezető (az üzletember, a tanácsadó) a diagnózis készítés készsége hiányában hiba- keresést végezzen a működési zavar ki­szűrésére. Itt döntő, hogy képes legyen az esetleges vesztes helyzetet felismerni, elfogadni a rossz döntések helyett, ezzel csökkenteni a döntési válságot, a konfliktusok sorát.


Konfliktusmegoldó stratégiák

Az egyén (vezető, üzletember) érdeke, célja ütközhet a társak, a partner érdekével, véleményével, ami konfliktust (konfliktushelyzetet) teremt. A vezetői munka (az üzleti, de mindennapi élet) velejárója a vita és a konf­liktus.
A konfliktushelyzetek azok a szituációk, ame­lyekben az emberek törekvései összeegyeztethetetleneknek tűnnek.

■ A konfliktusokban az egyén viselkedése kétféle szokott lenni:
– Önérvényesítés: a személy törekszik saját szándékait érvényesíteni;
– Együttműködés: a személy milyen mértékben törekszik a másik fél szándékainak érvényesülését elősegíteni.


A konfliktusok kezelése

A viselkedések alapján a konfliktusok kezelésének öt alapvető formáját tudjuk leírni:


a / Versengő: önérvényesítő, hata­lom­orientált eljárás


Az egyén saját szándékait érvényesíti a másik személy rovására, bármely befolyásolási mód (meggyőzőképesség, rang, gazdasági szankció stb.) bevetésével, hogy nyerő helyzetbe kerüljön. A versengés jelentheti a saját igazáért való kiállást, a helyesnek vélt álláspont védelmét vagy egy­szerűen a győzelemre való törekvést.

■ A leggyakoribb mondatok:
• Ezt én tudom a legjobban, világos, hogy az én véleményem a legésszerűbb, nem változtatok a véleményemen;
• Biztos vagyok benne, hogy az én véleményem a legjobb;
• Tegye amit mondtam, ha nem így tesz, akkor...


b / Alkalmazkodás: együtt­mű­kö­dő, a versengő ellentéte


Az egyén lemond a saját szándékáról, hogy a másik fél szándékai (is) érvényesülhessenek. Bizonyos önfeláldozás van eb­ben az eljárásban. Az alkalmazkodás ölt­heti az önzetlen nagyvonalúság vagy jótékonyság formáját, de lehet a másiknak való kényszerű engedelmesség, konformiz­mus, illetve a másik szempontjainak, érveinek őszinte elfogadása.

■ A leggyakoribb mondatok:
• Én is így gondoltam;
• Kész vagyok elfogadni, egyetértek;
• Úgy teszek, ahogy mondom, nem akarom, hogy megbántódjék bárki;
• Örülök, hogy egyetértünk.


c / Elkerülés: nem önérvényesítő és nem együttműködő


Az egyén nem követi közvetlenül sem saját, sem a másik fél szándékait. Az elkerülés ölt­heti a diplomatikus kitérés formáját, a kérdés kedvezőbb időpontra való halasztását, vagy egyszerűen visszahúzódást egy fenyegető helyzetből.

■ A leggyakoribb mondatai:
• Nem akarok hozzászólni;
• Nem vállalhatom a felelősséget, térjünk vissza erre később;
• Nincs véleményem, nem vagyok abban a helyzetben, hogy vitatkozzam;
• Ez nem tartozik a határkörömhöz;
• Jobb lenne, ha ezt nem most vitatnánk meg.


d / A közös megoldás keresése: egy­szerre önérvényesítő és együtt­­működő, az elkerülés ellentéte


Magában rejti azt a törekvést, hogy együtt dolgozva a másik személlyel alakítsanak ki valamilyen megoldást, amely „teljesen” meg­felel mindkét fél szándékainak. A közös megoldás keresése lehet pl. egy nézetkülönbség mélyebb feltárása azzal a céllal, hogy egymás megértése révén okuljanak a felek, vagy valamilyen feltétel megteremtésére való szövetség, amelynek hiánya versengésre késztetné a feleket.

■ A leggyakoribb mondatok:
• Hogyan oldhatnánk meg?;
• Ez a véleményem, és az Öné?;
• Miben értünk egyet?;
• Fogjunk hozzá közösen, keressünk közös kiinduló pontot.


e / Kompromisszum keresés: átmenet az önérvényesítés és az együtt­mű­ködés között


A cél valamilyen kivitelezhető és kölcsönösen elfogadható megoldás találása, amely részlegesen mindkét felet kielégíti. A kompromisszum középúton helyezkedik el a versengés és az alkalmazkodás között. A kompromisszumot kereső többször mond le, mint a versengő, de kevesebbről, mint az alkalmazkodó. Közvetlenül ragadja meg a kérdést (értelmezi a helyzetet), mint az elkerülő, de nem tárja fel olyan mélységig, mint a problémamegoldó. A kompromisszum keresése félúton való találkozás, kölcsönös engedményeket vagy egy gyors, áthidaló megoldás keresését jelenti.

■ A leggyakoribb mondatok:
• Hajlandó vagyok, ha Ön is hajlandó, inkább nyerjünk, mint veszítsünk,
• Találjuk meg a megoldást, hagyjuk az egészet, helyette ezt csináljuk közösen;
• Elégedjünk meg ezzel;
• Én engedek, ön is engedjen.


Jegyzetek – források

1. Pedagógiai lexikon G-K, Szerk.: Nagy Sándor, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977., 412–413. p.
2. Magyar értelmező kéziszótár, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977. 754. p.
3. Balogh Éva: Pszichológiai kislexikon, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft., Deb­recen, 2000. 188. p
4. Zrinszky László: Íratlan szabályok, Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1985. 117–126. p. „Konfliktusok” fejezetében kifejtettekre az írás alapoz.

 

 

Dr. Poór Ferenc
címzetes főiskolai docens

 

 

 

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet